Irratation på penis
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej cyber.
Jeg har haft en kæreste i et par måneder. Vi har hyppigt sex.
helt op til 2-3 gange om dagen i længere perioder.
vi har også sex i badet, og tit vare sexen rigtigt lang tid.
jeg har inden for de sidste 3 dage haft irritation på penis.
Det startede som tør hud der begyndte at skalde af og samlede sig i Hvidt fnuller-ligne ting.
efter det er den blevet rød på glans og den indadvendte forhud. Der er ikke kløe eller sviende, dog lidt ubehag.
Minder af alt bare som hudløshed. Ligesom den skifter ham, som en slange haha. Hvad kan dette være ?! Kan det være eksem eller bare slid?!
Har læst lidt på det og nogle ting tyder på svamp. Men jeg vasker mig grundigt dagligt, gør min kæreste også.

Svar:
Hej Anonym
Lad mig springe direkte ud i det og sige at min første tanke ud fra din beskrivelse også er svamp. Svamp har ikke nødvendigvis noget med renlighed at gøre. Svamp kan godt opstå fordi I har så meget sex som I har lige nu. Kontakten med den "fremmede" bakterieflora der er  (og skal være) i din kærestes skede kan være med til at skabe ubalance. Også selv om du vasker dig efter sex. Hvis du eksempelvis vasker dig med sæbe kan det også være med til at skabe ubalance, og det kan være en årsag til at svamp opstår.
Det samme gælder for dig kæreste. Meget sex og/eller vask med sæbe der ikke er beregnet til intimvask kan skabe ubalance i skeden, og så kan der opstå svamp.
Svamp kan let smitte mellem kærester så hvis den ene af jer har fået det, kan det let overføres til den anden.
Jeg kan ikke afvise at der også kan være tale om slid som du selv foreslår. Når penis bliver udsat for sex flere gange dagligt, over længere tid, bliver huden udsat for mange gnidninger der godt kan gøre at huden bliver meget tynd og rød.
Men....hvis det er svamp kan der være risiko for at I bliver ved med at smitte hinanden og det er jo lidt ufedt, så jeg synes du skal starte med at ringe til din læge og høre hvad han/hun tænker.
Nu tænker du måske...rimelig kedelige oplevelse at skulle ringe til lægen og snakke om. Men din læge er vandt til at snakke om og kigge på ALLE kropsdele. Og mens du, forståeligt nok, kan tænke at irritation på penis er vildt pinligt at snakke om, er det bare "another day at the office" for din læge.
Jeg håber du finder ud af det og slipper af med irritationen. Og så må du og din kæreste ellers fortsat nyde hinanden.
Bedste hilsner
Niels-Christian