Intim barbering, røde knopper og irriteret hud.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej cyberhus, Jeg er en dreng på 15 år, og hedder Emil Jeg har fornyligt barberet mine hår væk forneden "intim barbering" men senere / næste dag (kan ikke lige huske) der kom der nogle små røde knopper, og huden blev lidt rød. Jeg har læst mig frem til at det kan have noget at gøre med at hvis man barbere den forkerte vej "Imod Hårene....." Og det gjorde jeg til sidst. Gjorde det lidt mange gange imod hårene for at få fjernet "de sidste". Men så kom der nogle røde knopper og huden blev lidt rød.... Jeg har prøvet at putte lidt alo vera på dernede (uden parfume) men der er stadig lidt. Håber i kan hjælpe mig. Hilsen: Den spørgende dreng.

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at det er irriterende med røde knopper, så det er godt, at du skriver herind.
Jeg kan dog fortælle dig, at det er helt normalt, når man barberer sig, og det kan nogle gange godt være svært at undgå, fordi huden er så sart i de intime områder. Som du selv nævner, så er det værst, når man barberer imod hårene. Hvis du starter med kun at barbere den anden vej, altså med hårene, og kun barberer imod hårene til allersidst for at få det hele med, så kan du mindske det lidt. Det er også en god idé at anskaffe sig en god barberskum til barberingen, som så kan hjælpe lidt på irritationen.
Der sker også tit det, at det kan begynde at irritere, når hårene vokser ud igen. Så bliver huden øm, fordi de nye hår støder imod dit tøj. Du nævner, at du har brugt aloe vera uden parfume, og det er også rigtig fint. Hvis du har kunnet mærke, at det har hjulpet, så kan du også bruge det næste gang, du oplever røde knopper.
Som sagt er det svært at undgå de røde knopper og irritationen fuldstændig, men jeg håber, at du kan bruge mine råd, og at det hjælper dig lidt på vej.
Med Venlig Hilsen
Anne