Ingen risiko for graviditet vel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! Jeg er en pige på 16 år, der har et måske dumt spørgsmål. Men jeg kan ikke lade være med at bekymre mig, af en eller anden mærkelig grund. Min kæreste var kommet og havde fået sæd på hænderne. Han gik derefter ud og vaskede dem (ret grundigt tror jeg) hvorefter vi gik en tur. Senere hen på aftnen (måske 1-2 timer senere) gav han mig finger. Jeg var for en uge siden i min frugtbare periode, og det var her det skete. Nu har jeg lidt ondt i mine bryster.
Der er ingen chance for graviditet vel? Venligst

Svar:
Hej med dig.
Det er slet ikke et dumt spørgsmål, du stiller. Man kan hurtigt blive bekymret for, hvornår man kan blive gravid og om man mon er blevet gravid. Det tror jeg, at mange piger vil være enige i.
Jeg er ret sikker på, at du ikke er blevet gravid af at din kæreste gav dig finger, selvom han tidligere havde sæd på fingrene. Sæd har generelt en lav holdbarhed uden for kroppen, og sædceller kan højst overleve i 3 timer uden for kroppen. Men eftersom din kæreste har vasket hænder, så tror jeg at han har vasket sæden væk. Så jeg vil ikke mene, at du har grund til bekymring. Du skriver også, at du har fået ondt i brysterne. Det er meget almindeligt at have ondt, det er dog meget forskelligt fra kvinde til kvinde, hvornår man har det. Men mange har det op til deres menstruation, og allerede en uge før. Så måske det kan være årsagen til at du har lidt ondt. Hvis du har spekuleret meget over, om du er blevet gravid, så kan det også være lidt nemmere at finde forskellige symptomer, som kan passe med graviditetssymptomer, netop fordi man er lidt bekymret. Hvis du stadig vil være helt sikker på, at du ikke er gravid, så kan du tage en graviditetstest. Du kan købe en test i supermarkedet, matas eller på apoteket, og der er en vejledning med i pakken, så du er sikker på, hvordan du skal tage den.
Men som sagt er jeg ret sikker på, at du ikke er gravid.
Mange hilsner
Pernille