Ingen mens i ½ år.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej.. Jeg har det lille problem at jeg ingen mens, har haft i ½ år. og her i de seneste 2 måneder, har jeg haft noget meget mørkebrunt/ klistret udflåd. jeg har snakket med min veninde om det, og hun mener at jeg burde gå til læge evt. gynækolog! (men det skræmmer mig lidt) altså det med at en anden person, jeg ikke kender skal "rage" mig i skeden. (også selvom at de er prof). men er det bare mig, som er vildt sippet? - eller er der også andre som har det lige som mig? Knus den "Sippede"

Svar:
Hej med dig
Jeg syntes det er rigtig godt du skriver herind, så vi måske kan hjælpe dig med hvad der kan være galt, så du forhåbentligt kan opleve det bliver normalt igen.
Det at du ikke har haft menstruation i et halvt år, lyder også lidt underligt. Ved meget nervøsitet eller andet hårdt i ens liv, kan man godt skippe nogle måneder, men et halvt år er rigtig langtid. Har du taget en graviditets test, for en sikkerhedsskyld? Da det jo kan være du er gravid.
Jeg vil også mene du burde tage til lægen med dit udflåd, lige som din veninde siger, da det godt kan være tegn på, at der er noget andet galt,  som skal tjekkes hurtigst muligt. Du kan læse om lidt forskellig udflåd på dette link og se om nogle af dem passer på dig.
Men jeg syntes ikke du er sippet, fordi du ikke har lyst. Der er rigtig mange piger og kvinder, der ikke syntes om og gå til lægen eller gynækolog. For det er ikke fedt, at en fremmed skal røre en sådan et intimt sted. Men når det er sagt så er det stadig vigtigt du gør det, for det kan være noget som ikke er godt for din krop. Du skal også vide lægerne og gynækologerne er professionelle, som har prøvet det utrolig mange gange før.
Jeg tror det for de fleste mennesker er forbundet med rigtig meget ubehag hvis en læge skal undersøge én de mere intime steder på kroppen. Men det er desværre samtidig også bare rigtig vigtigt at få det gjort når man, som du er lige nu, er usikker på om der er noget galt.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw