Ingen følse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er en pige på 16 år som har været sammen med sin kæreste i 6 måneder.
for ca 4 måneder siden begyndte jeg at miste følsen i mit underliv, alså at den gode følse som plejer og være der under sex var væk.
Jeg begyndte også ikke at kunne mærke at han var i mig, jeg er blevet teste for kønssygedom og dem har jeg ikke nogen af.
det begyndte og svig i starten men det er væk nu, nu er der bare ingen følse.
og ja jeg er våd og ja jeg vil rigtigt gerne min kæreste og han presser mig ik hvis jeg ikke vil gøre det.
jeg vil bare høre om i/du vidste hvad der kunne være galt.
mvh den fortvivlede pige

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå det bekymrer dig, at du har mistet følelses i dit underliv. Det er godt du skriver ind, nu du er i tvivl om hvad der kan forårsage den manglende følelse. Jeg synes det er rigtig godt at høre, at du har været forbi din læge med det. Det kan være rart at få sine bange anelser afkræftet. Du skriver ikke om din læge sagde hvad det så kunne være, nu det ikke er kønssygdomme, men ellers har jeg et par bud, som du kan overveje om du vil afprøve.
Du skriver i dit brev, at du bliver våd og at du rigtig gerne vil din kæreste. Det synes jeg er væsentligt. Det er vigtigt for at sex skal blive en god oplevelse. Fordi du skriver sådan går jeg ud fra, at du bliver lige så ophidset som du gjorde før du begyndte at miste følelsen i underlivet. Det kan ellers godt være en grund til at man ikke mærker så meget, som man ellers ville gøre.
Det kan også hænge sammen med dine bækkenbundsmuskler. Dem kan man træne. Ved at træne dem øger man blodcirkulationen til muskler og nerveender og det skaber større nydelse og følelse under sex. Bækkenbundsmusklerne er de muskler, der sidder omkring skeden og klitoris og de er derfor vigtige når det kommer til sex. Fordi de har betydning for nerverne i området, har de også betydning for din oplevelse og følelse under sex. Man kan træne dem ved at knibe sammen i underlivet, det kan være lidt svært i starten, men der findes mange gode hjemmesider og apps, der kan give gode råd og øvelser. Mange tror det kun er for kvinder, der lige har født, men det er det ikke. At have stærke bækkenbundsmuskler hele livet igennem er en rigtig god ting at gøre for sig selv.
Det kan også handle om, at du ikke bliver stimuleret på den måde du ønsker. Sex handler om meget andet end samlejet. Især kvinder bliver ofte påvirket af alt det rundt om samlejet. Hvordan dig og din kæreste har det med hinanden, hvordan og om I har et forspil, hvor og hvordan du bliver rørt ved undervejs, om du føler dig afslappet og tryg i situationen osv. Du kan jo  overveje om der er noget du tænker I kunne gøre anderledes. Det lyder til, at det bekymrer dig rigtig meget, at du ikke kan mærke noget. Det kan jeg godt forstå. Men måske er det netop den bekymring, der gør, at du ikke kan mærke noget. Hvis du er for meget oppe i hovedet i stedet for i din krop. Du kan måske prøve at tænke på noget andet næste gang I har sex. Jeg ved godt at det er svært. Måske kan du prøve at fokusere på hvordan det mærkes at han rører ved dig eller hvordan det mærkes når han kysser dig.
Jeg håber du kan bruge mine råd og tanker!
Med venlig hilsen Astrid