Information
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej, jeg er 15 år og dermed også i den alder til at begynde med sex og sådan noget.. jeg ved lidt, men jeg føler ikke jeg ved nok hvis i forstår.. Så vil i ikke forklare mig: når jeg vil have sex, hvordan er jeg så bedst beskyttet? 2. hvordan ved man om jomfruhinden er sprunget? 3. hvad er kendetegnene på sex sygdomme? 4. er det egentlig bedst at ens første gang er med en der har prøvet det før så han ligesom ved hvad han laver eller er det fint hvis begge er jomfruer?

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt, du skriver ind til os med dine spørgsmål. En del af det med at blive klar til sex er i høj grad også at være klar over, hvordan det hele rent faktisk fungerer.
1. Når du er klar til at have sex, er du bedst beskyttet ved at bruge kondom. P-piller osv. beskytter kun mod graviditet, ikke mod seksuelt overførte sygdomme. Det er kun kondom, der både beskytter mod graviditet og seksuelt overførste sygdomme. Brug derfor altid kondom med en ny partner.
2. Det kan være svært at vide, om jomfruhinden rent faktisk er sprunget. Hvis man har haft sex, er den højst sandsynligt sprunget, men det kan tage nogle gange, før den er helt væk. For nogle piger kan den også være sprunget ved at dyrke sport eller ved at bruge tampon. Hvis du vil vide det med sikkerhed, skal du en tur til lægen og få en gynækologisk undersøgelse.
3. Der er lige så mange forskellige symptomer, som der er sexsygdomme. Derfor afhænger det af sygdommen, hvordan symptomerne kommer frem. Ved at klikke her kan du se en oversigt over de forskellige sexsygdomme og deres symptomer.
4. Jeg tror ikke umiddelbart, man kan sige, at det ene er bedre end det andet. Dog kan man sige, at hvis ens første gang er med en jomfru, er man begge "nybegyndere", så man er fælles om at dele oplevelsen med at have sex for første gang. Derudover tror jeg ikke, der er super stor forskel på en jomfru og en ikke-jomfru. Selvom man har haft sex før, er det ikke ensbetydende med, man ved, hvad man laver, eller at man er god. Sex er altid noget unikt med en ny person, fordi mennesker har forskellige måder at have sex på. Derfor skal man næsten altid "lære hinanden at kende", når man har sex med en ny for første gang.
Jeg håber, du kan bruge mine svar.
Kærlig hilsen
Tanne