indadvendte eller betændelse? brystet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 18 år, som har et lille problem :(.
Jeg har aldrig rigtig været vildt god til at vise min krop frem foran nye mennesker eller drenge hjemme.
Mest på grund af mine bryster. Jeg ved ikke om der er unormalt, men faktisk har jeg i snart et år, tænkt
at når jeg engang får penge til det, vil jeg have dem lavet. større og pænere. Mit problem er så bare mest
mine brystvorter. Mine er indvendte, eller det er sådan som om at der, inde i selve brystvorten, er et "hul".
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det. men det vender indad.
Når jeg kigger, så nogle gange er det som om der sidder en lille bitte slags betændelse. Jeg har haft det i virkelig
lang tid nu, og ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg er virkelig bange for at gå til lægen med det, fordi jeg ikke har lyst til
at skulle stå og vise mine bryster frem foran hende. (også selvom det er en kvindelig)! det er som om det sådan nærmest
"skælder" rundt om.
Jeg har, hver gang jeg har sovet sammen med en dreng, eller andet, ville beholde min BH på, fordi jeg er bange for de
synes at det er alt for unormalt! Har i nogle ideér? jeg aner ikke hvad jeg skal gøre! :-(
Håber inderligt på, at i kan hjælpe mig! Tusinde tak på forhånd! :-)
Hilsen den forvirrede!

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om, du har en masse tanker, som fylder meget for dig. Jeg synes, det er godt, du skriver herind, og jeg håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej.
For det første vil jeg gerne sige til dig, at det er helt normalt at gøre sig mange tanker om, hvordan man godt kunne tænke sig, at ens bryster så ud. Mange piger er utilfredse med noget på deres krop, som de ikke har lyst til at vise frem for andre. Som ung pige tænker man meget over, hvordan man gerne vil se ud, og man kommer også nemt til at sammenligne sig med de andre og dem, man ser i blade, TV og lignende.
Jeg synes, det er ærgerligt, at du er så ked af dine brystvorter, at det får dig til at beholde BH'en på, når du er sammen med en fyr. Mange piger tror, at drengene kun vil være sammen med piger med store bryster, men sådan er det meget sjældent. Det er nemlig meget forskelligt, hvilken slags, størrelse og type bryster, drenge kan lide.
Du skriver, at du er bange for at gå til lægen. Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at vise dine bryster frem for lægen, men det er rigtig vigtigt du gør det. Den betændelse du beskriver, skal lige tjekkes, fordi der skal ikke være betændelse omkring brystvorterne. Det er også vigtigt, fordi indadvendte brystvorter er faktisk ret almindelige i teenageårene og oftest vender de sig når man bliver voksen. Hvis de ikke gør, skal man lige have lægen til at kigge på det, fordi så skal lægen vurderer om der skal gøres noget.
Det kan være rigtig svært at gå til lægen og vise sig frem, men det er vigtigt at huske på, at lægen har set alle former for kroppe og alle steder på kroppen mange gange. Lægen er altså vant til at se noget på folks kroppe, som de selv er kede af.
Hvis du har mod på det, synes jeg også godt, du kan fortælle din mor om dit problem og høre hende, hvad hun synes, du skal gøre. Som pige har man tit lidt den samme krop som sin mor, så det kan være, hendes bryster engang så ud som dine. Det kan derfor godt ske, at hun har en idé om, hvordan de udvikler sig, og om de bliver ved med at se sådan ud. Uanset hvad kan det i hvert fald være rart at snakke med sin mor om noget, man er ked af.
Jeg håber, du en dag bliver glad for dine bryster og finder ud af, hvorfor de er, som de er. Jeg synes, det er vigtigt at huske på, at det tit er de ting, man selv er mest ked af, som andre kommer til at holde af. Det er også de ting, der er lidt anderledes, som får os til at skille os ud fra hinanden og være specielle som dem, vi er.
Jeg ønsker dig held og lykke og håber, du får snakket med din mor eller lægen om tingene.
Vh. Matilde