Ikke lyst til sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus.
Jeg bliver simpelthen nød til at skrive til jer, da det fylder utrolig meget i mit liv, og føler ikke rigtig jeg kan snakke med veninderne om lige dette emne.
Jeg har 2 gange prøvet at være sammen med min nu eks kæreste, hvor det gjorde rigtig ondt, og vi til sidst måtte stoppe uden overhovedet at komme halvvejs. Efter ca. 6 måneder, prøvede vi så igen, efter vi var slået op til en fest, hvor jeg ret fuld. Og der lykkes det faktisk, men jeg synes det var ret kedeligt, og tænde faktisk af på det. Der efter har jeg prøvet en gang mere med en anden gut, ædru, hvor han igen ikke kunne komme op i mig! Hvilket har gjort jeg føler lidt det aldrig lykkes, og det er altid super flovt i situtionen!
Derudover, har jeg oplevet nogle ret grænseoverskridende ting omkring seksuelle ting, lidt overgrebsagtigt. Som bare har skræmt mig endnu mere.
Jeg står nu tilbage, og har som 17 årig ingen lyst til sex. Føler folk omkring mig kun tænker på sex, og føler mig ekstremt unormal. Men hver gang nogle drenge prøver på mere end kysse, går jeg fuldkommen i baglås, og får alle de gamle "minder" frem.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Det er super frustrerende!

Svar:
Hej med dig
Sex er et samtaleemne, som kan fylde rigtig meget hos både drenge og piger, måske særligt når man er teenager, og man er begyndt at få interesse for at prøve nogle ting af. Dog tror jeg også, at der er mange som synes, at det kan være alt for meget, og faktisk ikke har lyst til sex endnu, eller faktisk har haft en dårlig oplevelse, men ikke tør sige det, fordi de føler, at de er de eneste, der har det sådan. Det lyder som om at du virkelig har haft nogle ubehagelige oplevelser med sex, og jeg synes derfor, at det er rigtig flot at du skriver herind, da jeg kan høre, at det er noget der fylder rigtig meget hos dig.
Jeg kan høre, at du har haft nogle negative oplevelser med sex både fornylig, men også tidligere i dit liv. Det er jeg virkelig ked af at høre, og jeg kan godt forstå, at det er ubehageligt, at være i for dig. Du skriver, at det har gjort ondt, når du har haft sex, og I har derfor måtte stoppe undervejs. Du skal vide, at der er mange piger som har problemer med smerter af den ene eller anden slags under samleje, selvom det virkelig ikke er meningen at sex skal gøre ondt. Der kan være forskellige grunde til at man kan have ondt imens man har sex, og en af dem er, hvis man har været udsat for nogle grænseoverskridende ting rent seksuelt, som har sat sine spor i ens tanker. Du skriver, at det du har oplevet noget lidt overgrebsagtigt, og du skal vide at det ikke er okay, at nogle overskrider dine personlige grænser. Det må være svært at have været igennem, og jeg tænker faktisk at det kan være en af grundene til, at du ikke har lyst til at have sex og at det derfor også gør ondt. Det er sådan at hvis man er bange for noget, eller en gang har oplevet smerte et sted, så vil man gerne beskytte sin krop på det punkt. Hvis du har været udsat for et seksuelt overgreb kan det medføre smerter i dit underliv også selvom det måske ligger flere år tilbage. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er derfor eller kun derfor, da der også kan være andre årsager til at have smerter under sex, men jeg tænker, at det lyder som om, at du kun har haft negative seksuelle erfaringer, og jeg forstår derfor godt at det må være virkelig ubehageligt at have sex. Når man kun har negative erfaringer med noget, kan det forværre ens syn og oplevelse med den konkrete ting, da man forventer det vil volde én smerte, og derfor også gør ondt. Du skriver, at du er skræmt og jeg forstår virkelig godt, at du derfor ikke har lyst til sex, da du helt naturligt vil undgå noget som tidligere har påvirket dig negativt.
Det lyder som om, at du virkelig har mange smerter, og jeg tænker faktisk at det kunne være en god ide at blive tjekket hos en læge. Hun kan lave en underlivsundersøgelse og på den måde tjekke om alt er som det skal være. Derudover tænker jeg også, at det vil være godt for dig at snakke med en om de dårlige oplevelser du har haft, selvom det måske vil være grænseoverskridende for dig. Det er hårdt selv at bære rundt på ting, som er svære at tænke på, og jeg tror at det kunne være godt for dig at få bearbejdet nogle af de ting, du har været udsat for, da jeg kan høre, at de påvirker den måde du går og har det på. Du skriver, at du ikke kan snakke med dine veninder om det, men jeg tænker, om der måske er en anden person som du er tryg ved som du kunne snakke med det om? Ellers skal du vide, at du også altid er velkommen i vores 1-1 chat her i Cyberhus, hvor der vil sidde en rådgiver klar til at lytte og komme med gode råd, så I sammen kan finde ud af, hvad der måske kunne hjælpe dig. Du kommer ind til chatten ved at trykke her.
Du skriver også, at du faktisk føler dig ekstremt unormal pga. at du har det her forhold til sex, men du skal vide, at du ikke er spor unormal. Der er rigtig mange piger som har oplevet smerter i forbindelse med sex, men det er måske ikke noget de snakker om, ligesom du heller ikke selv har lyst til at tale med dine veninder om det. Nok fordi sex er en meget privat og intim ting, som samtidig fylder meget hos mange unge mennesker, og de kan måske signalere de har det super godt med sex, selvom de i virkeligheden også selv har haft dårlige oplevelser med at have samleje. Derudover har jeg fuldt ud forståelse for at du går "i baglås" som du selv skriver, når en fyr prøver på mere end at kysse, da det er en helt naturlig reaktion din krop kommer med, når den er bange for endnu engang at blive udsat for noget, som tidligere har været rigtig ubehageligt. Så jeg tænker, at det er klart, at du har lyst til at bakke ud. Men det er selvfølgelig slet ikke optimalt for dig at have det sådan her, da sex skal være forbundet med noget behageligt fremfor noget man er bange for. Det er svært for mig, at vurdere hvor meget det du har oplevet, har påvirket dig, men hvis du kan mærke inderst inde at det her overgrebslignende minde er det som gør det hele svært for dig kan du måske prøve at kigge på en hjemmeside som hedder voldtaegt.dk. Det kan måske virke voldsomt for dig at gå ind på en hjemmeside der hedder noget med voldtægt, men det er en rådgivning som ikke kun er henvendt til voldtægtsofre. Det er en hjemmeside, der er til for at hjælpe mennesker, der har været udsat for et seksuelt overgreb både verbalt og fysisk på den ene eller den anden måde, og de har derfor stor erfaring med at rådgive inden for området. De har forskellige former for rådgivning, og ved at trykke her, kan du se nærmere på det hele og også se hvilket center der ligger tættest på dig.
Jeg håber at du snart vil få det bedre, og ønsker dig held og lykke med det hele.
De bedste hilsner
Annika