ikke helt tilbage?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus. Jeg har i lang tid ikke kunnet trække min forhud helt tilbage. Når jeg har trukket den lidt tilbage er der en slags "snor" som strammer, og derfor kan jeg ikke trække den helt tilbage. Hvad skal jeg gøre? Bare det helst ikke er noget med at spørge nogen eller gå til lægen, jeg vil helst kunne gøre det selv

Svar:
Hej dreng, 13 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil forsøge at svare så godt jeg kan.
Det er sådan at de fleste drenge kan trække forhuden tilbage når de er omkring 6 år. Kan man ikke det kaldes det forhudsforsnævring. Det er ikke noget der er farligt, men det kan være generende, særligt i forbindelse med sex og onani, ligesom det kan gøre det sværrere at holde pikken helt ren.
Det er vigtigt at du kan trække forhuden tilbage, også i stiv tilstand. Nogle gange kan den være lidt stram og så kan det hjælpe at trække den lidt forsigtigt frem og tilbage, så du ligesom får varmet lidt op først. Forhuden skal kun kunne trækkes ned til under glansen, altså pikhovedet, så du skal ikke kunne trække den længere end det. Kan du slet ikke trække den tilbage tyder det på at du har forhudsforsnævring og i sådan en situaitone er der desværre ingen vej udenom lægen. For at få forhuden løsnet kan de fleste klare sig med en salve, men den skal gives af lægen. Enkelte vil være nødt til at få fjernet lidt af forhuden. Det er ikke nogen stor operation, men i din alder vil den nok ske under bedøvelse, så du ikke behøver at se det. Men som sagt er det slet ikke sikkert det er nødvendigt. Det er meget muligt at salven kan klare det.
Det kan måske godt føles pinligt at skulle til lægen med sådan noget, men husk at lægen har set masser af den slags ting og også noget der er endnu mere pinligt. Det er slet ikke noget de tænker over. Det kan også være meget rart at have talt med dine forældre om det inden.
Jeg håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsener,
Henriette.