I tvivl hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse. Har prøvet at tjekke forskellige sider hvor folk har haft nogenlunde samme problem som mig, men syntes det ville være bedst at få svar på lige netop mit spørgsmål. Jeg har haft "sex" et par gange med min kæreste. Sex med gåseøjne fordi jeg ikke føler at han har været helt oppe nogle ad gangene (tivivl da det er min første gang/gange), det gjorde undt første gang, men det er vel fordi den rammer det følsømme sted. Han har aldrig kommet i mig eller på mig for neden. Men er bange for at jeg er gravid, da hans var stiv og der er det der kaldes præsperm. Min mens startede sidste gang omkring i slutningen af februar. Og regner med at den kommer nu her. Men her inden for de sidste 2 dage har jeg haft noget meget tyndt og fint lyst rødt blod sammen med udflåd. Og ikke særlig meget. Hvad kan det være??? Er det et tegn på at jeg er gravid?? Tak på forhånd, hilsen den anonyme

Svar:
Hej med dig
Det lyder til, du har en masse tanker omkring sex, menstruation og graviditet, så det er godt, du skriver ind og spørger os til råds.
Jeg prøver at dele mit svar op i tre dele for at gøre det lidt nemmere at læse.
Sex:
Når man som pige har sex for første gang, kan det både gøre ondt, og det kan være svært at mærke, præcis hvad der sker. Man er ikke vant til at skeden bliver "fyldt ud" af en pik, og hvis jomfruhinden springer første gang, skal man måske have sex et par gange, før den er helt væk. Det er også derfor, det kan gøre ondt efter den første gang.
Ofte kommer pikken heller ikke helt op de første gange, fordi der simpelthen ikke helt er plads og det gør for ondt på pigen.
I dit brev skriver du, at du tror, det gør ondt, fordi han rammer det "følsomme" sted. Her er jeg lidt i tvivl om, hvad du mener. Normalt er der ikke et enkelt følsomt sted i skeden, så jeg tror, det er når han har ramt din jomfruhinde, eller i det hele taget bare været oppe i dig, at det har gjort ondt.
Graviditet:
For at blive gravid, skal en sædcelle fra manden befrugte et æg fra kvinden. Det er sandt, at man godt kan blive gradvid af præsperm, fordi der også er sædceller i præsperm. Du skriver ikke præcist i hvilken situation, din kæreste havde præsperm. Hvis det var i forbindelse med at I prøvede at have sex (uden kondom eller anden form for prævention), er der en meget lille risiko for, du kan være blevet gravid.
Menstruation:
Det er meget forskellige fra pige til pige, hvor meget man bløder og hvor ofte. Nogle bløder kraftigt i en uge, og nogle har kun lidt brunligt udflåd i et par dage. Det kan også komme an på, hvor længe du har haft menstruation. Det kan godt tage flere år, før menstruation bliver regelmæssig, så hvis du ikke ikke har haft det i mange år, kan du stadig være uregelmæssig i din blødning.
Det er bestemt ikke et tegn på graviditet, at du har haft en let blødning. Tværtimod kan det være, det bare var din menstruation, der var lidt kort og let.
Jeg har desværre ikke mulighed for at sige, om du er gravid, men hvis du er meget i tvivl, kan du købe en graviditetstest på apoteket. Og så lige det sidste råd... husk altid et kondom, fordi det både beskytter dig mod graviditet og kønssygdomme.. :)
Jeg håber, du kunne bruge mit svar
De bedste hilsner
Tanne