I tager altså fejl
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Det her er ikke et "spørgsmål" som sådan men jeg vil bare fortælle jer at i tager fejl med hensyn til sex og alder. Jeg er undersøgt (spørg mig ikke hvorfor) sagen ved at spørge min biologilære i uge sex. Han svarede følgende: Det er lovlig for en under 15 at have se så længe partneren også er under 15. Hvis partneren er over 15 kan han/hun anmeldes til politiet for pædofili... Det er bare lidt relevant syntes jeg selv! :3 Men jeg vil da stadig rose jeres hjemmeside for den er utrolig fantastisk. Det var min 13 årig søster der viste mig den! ^^

Svar:
Hej med dig...
Tak for dine roser og dejligt du kan bruge Cyberhus :) Og tak fordi du kommer tilbage med os, når du har undersøgt det så grundigt. Det er meget relevant og faktisk er den lov lidt svær at forstå synes jeg.
Du og din biologilærer har ret....næsten hele vejen. Helt rigtigt med at man kan blive straffet, hvis man er over 15 år og har sex med en der er under 15 år. Det står nemlig helt klart i straffeloven. Og det er helt sikkert det vigtigste ved den lov, fordi den er faktisk lavet for at beskytte unge under 15 år fra at blive udnyttet af voksne. Og det er en super god ting.
Men loven er faktisk også lavet for at sætte en grænse for, hvornår man må have sex i det hele taget. De fleste er klar fysisk til at have sex inden de er 15 år, men det vigtigste er, at man også føler sig klar til det, og ikke bliver presset til at gøre noget man ikke er klar til. Og her har lovgiverne altså sat grænsen til at være 15 år, fordi man på det tidspunkt er blevet mere moden.
Det betyder ikke at to unge på 14 år skal være bange for at blive straffet, hvis de har lyst til at gå i seng med hinanden, det vil ikke ske. Men hvis de er lidt yngre, fx. 11 og 12, så vil der være nogle voksne som vil snakke med dem om sex og hvorfor det er bedst at vente lidt, indtil man bliver mere moden.
Så man kan sige, at loven er lavet for at beskytte børn fra at blive udnyttet af voksne og så på en måde et godt råd til alle om at tænke sig om, hvis de er under 15 år.
Jeg håber det giver mening for dig.:)
Hej igen
Venlig hilsen
Erroll