Hører mor og far - lyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej
jeg er en 11 årig pige som har hørt mir og far have sex i næsten 2 år. Når de har sex får jeg en mærkelig føElse i kroppen. Jeg får både ondt i maven og blir lidt led af det men bliver også rigtig glad. Når de har sex og jeg kan hører dem stønne har jeg prøvet at onanere til det. Jeg har både rørt ved mig selv og givet mig selv "finger". jeg hr selv en kæreste. Vi har været kærester i snart 2 år. Mår vi er alene hjemme sammen kan vi godt lide at røre ved hinanden. han har prøvet at givet mig "finger" og jeg har prøvet at give ham et såkaldt handjob og et blowjob. Han har spurgt mig flere gange om vi skulle prøve at have sex. Jeg har alle gange sagt nej men jeg har altid tænkt at jeg måske gerne ville. Så vi har snakket om det sammen. Vi er blevet enige om at være sammen i påsken hvor vi skal til fest. Efterfølgende tager vi hjem til ham da hans forældre ikke er hjemme. Vi har tænkt os at have sex der.
MiT spørgsmål er bare om det er forkert nu bar han er 2 år ældre end mig ( altså 13). Og bare i det hele taget hvad du syntes .
vh den 11 årlige pige

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du har det lidt blandet med, at du har hørt, at dine forældre har haft sex, og at det gav dig en mærkelig følelse i kroppen. Samtidigt kan jeg høre, at det har gjort dig nysgerrig på din egen krop, og at du derfor har rørt ved dig selv. Det er meget naturligt at være nysgerrig på sig selv på den måde, og du går også en periode i møde, hvor der sker rigtig mange ting med kroppen.
Du skriver også, at du selv har en kæreste og at I har været sammen i snart 2 år. Det lyder skønt - jeg forestiller mig at I er glade for hinanden, når I har været kærester i så lang tid. Jeg kan høre at I har prøvet at lave forskellige ting sammen, og jeg forstår godt, at I synes det er spændende, at prøve at røre ved hinanden intime steder. Jeg kan høre, at du nu også har overvejet om I skal have sex, da din kæreste har spurgt nogle gange, hvor du har sagt nej. Men det lyder som om, du er lidt splittet i forhold til det. Du skal vide, at der er ingen, der skal overtales til at have sex, så du skal ikke gøre det, bare for hans skyld. Det lyder dog også som om, der er en lille del af dig der har lyst, men jeg tænker, at det er noget I måske lige skal snakke lidt mere om, da I begge er ret unge. Jeg tænker nemlig, at den første gang, er noget som det er en god ide at tænke en ekstra gang over, da man godt kan komme til at overskride både sin egne, men måske også den andens grænser. Du kan tænke over om det er noget, der skal være lige nu, eller vente lidt tid endnu. Det er nemlig en meget intim og personlig oplevelse at have sex, og det kan påvirke ens forhold, da der måske kan opstå nogle nye eller anderledes følelser, efter at man har haft sex. Så jeg tænker, at det er bedst at have sex, når begge parter er helt sikre på, at de har lyst til det, og føler at de er helt klar. Så hvis det kun er en lille del af dig, der har lyst, synes jeg, at du skal sige til din kæreste, at du har lyst til at vente lidt endnu. Det lyder også som om, at du selv har tænkt en del på det her med at din kæreste jo er 13 år og derfor to år ældre end dig, og om det så gør det forkert. Jeg tænker, at det måske bare gør, at din kæreste måske presser lidt mere på, og du derfor skal huske at mærke efter og være helt sikker på, om du har lyst eller ej, da det er helt okay at sige fra. Da du har skrevet herind, får jeg en fornemmelse af, at der er en del af dig, som ikke er helt klar på det endnu - og det er altså helt naturligt, da du stadig er rigtig ung.
Det er sådan at den gennemsnitlige unge i Danmark har sex første gang, når han eller hun er omkring 16 år. Det er måske senere end mange tror, fordi sex er et emne, som begynder at fylde meget, når man kommer i puberteten, og der begynder at ske ting og sager med kroppen, men også med ens tanker og følelser. Man bliver måske mere nysgerrig på det modsatte og køn, og interesseret i at udforske sig selv og hinanden. Men det at have sex, kan også være et stort skridt, og jeg tænker derfor at det er vigtigt at det er noget man lige tænker en ekstra gang over.
Det lyder som om, at dig og din kæreste næsten har aftalt at I skal have sex i påsken hvor I skal være alene hjemme. Men husk på at det er helt ok, hvis man nogle gange fortryder noget, eller har brug for ekstra tid. Det vil han helt sikkert forstå, da det lyder til at I er gode til at snakke sammen. Det er jo også super hyggeligt, fx bare at se film, spise slik og sove tæt.
hvis du har lyst til at læse mere om emnet, kan jeg anbefale dig at kigge på sexlinien.dk, der faktisk også skriver om de overvejelser man kan have inden "den første gang". De har også både chat og brevkasserådgivning, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Mange hilsner fra
Annika