Hår og sæd
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er 13 år gammel. Jeg er den yngste i min klasse, og vi snakke tit om sex og piger :)
Jeg ved ikke om det er normalt ikke at kunne lave sæd som 13 årig, men de andre fra min klasse snakker hele tiden om hvornår og hvor de sidst har ornaneret.
I vores idrætstimer kan jeg se at de andre drenge fra min klasse, har meget hår på penis, mens jeg intet har. Er det normalt hverken at have hår på penis og ikke at kunne lave sæd i syvende klasse, som 13 årig?

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, det er et godt spørgsmål, du stiller. Det er nemlig ikke nemt at finde ud af, hvad der er normalt og unormalt, når man er teenager.
Som teenager sammenligner man sig hele tiden enormt meget med de andre på ens alder. Man sammenligner sig for at finde ud af, hvordan man selv er og ser ud ift. de andre. Det kan både være godt og skidt. Det er selvfølgelig fint, at man spejler sig i hinanden, men det er kun sjældent, at man derigennem kan få svar på, om man selv er normal. Årsagen hertil er, at der er stor forskel på, hvordan og hvor hurtigt vi udvikler os. Nogen udvikles meget tidligt, mens andre er længere tid om det. Begge ting er helt normale og er ikke noget, man selv kan styre.
Derfor er det selvfølgelig helt normalt, at du ikke har hår på penis og ikke kan lave sæd som 13-årig. Det kan være, din udvikling går lidt langsommere end de andre i din klasse, men det er der bestemt ikke noget galt med. Husk i øvrigt også på, at selvom de alle sammen siger, de kan lave sæd, er det ikke sikkert, de kan. Nogen gange siger man bare sådan noget, fordi man ikke har lyst til at føle sig udenfor.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kh. Matilde