Hvornår går min stemme i overgang?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår min stemme går i overgang. Jeg er 15 år, og jeg syntes selv jeg er langt inde i puberteten. Jeg har hår under armene, og hår for neden. Jeg kan også producerer sæd (Sidste udløsning kom der ca. 1 spsk. ud). Alt dette beviser jo også at min krop kan producerer testosteron, men hvornår går min stemme i overgang? Jeg har ikke en lys stemme som yngre børn har, min stemme er dog heller ikke mørk overhovedet. Er der en bestemt rækkefølge man udvikler sig i? Jeg har fornemmet at min stemme er blevet en smule dybere, ved nu ikke om det bare er noget jeg bilder mig ind. Jeg har også svært ved at "skrige", altså at komme helt op på den aller højeste tone jeg kunne engang, når jeg prøver så knækker min stemme nærmest. Er dette et tegn på at min stemme udvikler sig? Glæder mig til et svar.

Svar:
Hej med dig..
Det er super du skriver ind, for der kan være mange spørgsmål når ens krop går fra at være dreng til at være en ung mand. Og din krop er helt sikkert midt i den udvikling..
Og ud fra det du fortæller, så er din stemme også gået i ovegang. De er forskelligt hvordan drenge oplever stemmen forandrer sig og hvor hurtigt det går, men når du oplever at du ikke kan komme så højt op længere og den ligesom knækker over, så er det et tegn på at den er i overgang.
Så helt normalt det du fortæller og det lyder lidt til at din stemme allerede er gået i overgang..
Venlig hilsen
Erroll