hvornår får jeg min menstruation?
brevkassespørgsmål af
Sille
12 år
hej.
jeg har et spørgsmål om menstruation.
for jeg hørt hvis en piges menstruation ik kommer er man gravid.
men har os hørt man ik kan blive gravid hvis man ik har haft menstruation.
så er lidt forvirret hvilket af det er rigtigt :)
ærligt grunden til jeg spørg grund af jeg har sex men har ik haft menstruation inu og ham jeg har noget med siger jeg ik kan blive gravid men jeg vil bare gerne vide hvornår jeg sku få mens så hvis man overhovedet kan få det nu
tak håber på svar

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over alt det her med menstruation og graviditet. Det kan være svært at finde rundt i. Og nogle gange kan man blive endnu mere forvirret ved at læse om det på nettet. Så jeg forstår godt at du gerne vil have et svar, og det vil jeg forsøge at give dig.
Generelt er det meget forskelligt, hvornår man får sin første menstruation. Nogle får det tidligt og andre sent. Det er ikke til at vide, men bare rolig - det er ikke unormalt at du ikke har fået din endnu. Når man får sin første menstruation betyder det, at man nu kan blive gravid. Det er altså usansynligt at det sker før man har fået sin menstruation. Men omkring 14 dage før selve blødningen starter, så sker der en ægløsning, som betyder at ægget løsner sig og begynder at vandre nedad mod skeden. Denne ægløsning sker før alle blødninger, fordi det er selve ægget, som kommer ud, når man bløder. På vej ned kan det blive befrygtet af sædceller og det betyder, at man rent faktisk godt kan opleve at blive gravid inden sin første menstruation - fordi ægløsningen sker før selve blødningen. Du skriver, at du har hørt at hvis ens menstruation ikke kommer, så er man gravid, og det er også rigtigt, at man kan være det. De fleste får så menstruation med 28-32 dages mellemrum, altså ca. en gang om måneden - og hvis den så ikke kommer i en måned, så kan det være fordi, man er gravid. Det er ikke sikkert, for der kan være mange forskellige grunde til det, men det kan være.
Du nævner at du har sex med en fyr, og i den forbindelse vil jeg opfordre jer til at bruge beskyttelse (f.eks. kondom), selvom chancen for at blive gravid stadig er meget lille her inden din første menstruation. Det at bruge beskyttelse er både vigtigt i forhold til graviditet, men også kønssygdomme osv.
Jeg håber, du blev lidt mindre forvirret. Hvis du har flere spørgsmål, så er du meget velkommen til at skrive herind igen. Der kan være mange ting, som kan skabe forvirring, og det er helt okay at spørge.
Mange hilsner fra Mai