Hvorfor lige min mor?!?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus! Her den anden da jeg surfede på [et pornosite] faldt jeg over en video med min mor! Jeg er meget chockeret over det, og jeg ved ikke hvordan jeg skal reagere...Jeg ser meget op til min mor, og nu har jeg fået ideen at jeg selv vil være pornostjerne, men jeg ved ikke om det er rigtigt? Hvad skal jeg gøre? Hilsen H

Svar:
Hej H, dreng, 14 år,
Først og fremmest har jeg rettet siden du henviste til til [et pornosite]. Det er ikke cyberhus' opgave at viderbringe pornosider til unge der måske ikke er klar til at se dem endnu. Selvom du i selve spørgsmålet kun spørger om du bør være pornostjerne, vil jeg afslutningsvis lige knytte nogle ord til spørgsmålet i din overskrift, "hvorfor lige min mor?"
For at starte med noget af det småkedelige, så er der noget lov på området. Den siger at du skal være fyldt 18 år før der må offentligtgøres pornografisk materiale med dig, så hvad du end beslutter dig for, så har du lige en 4 års tid til at tænke det igennem.
Før du vælger at gå ind i pornoindustrien, eller for den sags skyld bare ligge hjemmelavede pornobilleder og -videoer på nettet, er der nogle ting du bør overveje. Først og fremmest kan du risikere at alle kan have set det, alle er ikke kun hende den lækre fra klassen, som ikke vil være kærester med dig mere, men i teorien også din lærer, dine venner, din familie, både nær og fjern, ham den gamle gnavne i bussen der lugter underligt, og hvem du ellers kommer forbi på din vej. Som du selv formulerede det, var du chokeret over at se videoen med din mor.
Du bør desuden overveje hvorfor du vil være pornostjerne, handler det om sex, penge, berømmelse, at du ser op til din mor eller noget helt andet...? Du kan få både sex penge og berømmelse uden at skulle lave porno, og bare fordi du ser op til din mor (hvilket er godt) behøver du ikke kopiere alt hvad hun har gjort. Selv de bedste rollemodeller har nogle fejl.
Sidst men ikke mindst bør du huske at porno nærmere er en industri, end en genvej til de førnævnte sex, penge og berømmelse. Det er mere sandsyneligt at du får nok af det hele, end at du bliver en stjerne på noget tidspunkt og det kan være meget psykisk og fysisk ødelæggende for dig.
Som du nok kan læse ud af mit svar, bør der stå en god håndfuld ting over pornostjerne i dine fremtidsplaner. Men jeg må også indrømme at hvad jeg kender til den branche, så er folk halv ødelagte når de begynder og helt ødelagte før de er færdige. Jeg tror ikke på at det er et sundt karrierevalg.
Til sidst, når du spørger, hvorfor min mor? Så kan det have noget at gøre med at man kan føle sig anonym nok til at turde ligge en sådan video på nettet for at kunne "vise sig lidt" - det er bare mildest talt ugennemtænkt. Andre har lavet videoer med en kæreste eller sådan noget, og ved faktisk ikke at de er landet på nettet. Så vælg hvad du kan føle dig bedst tilpas med og regn med det.
Jeg håber det var en hjælp, ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Med Venlig Hilsen
-Sune