Hvorfor findes 15-års reglen?

brevkassespørgsmål

Hvorfor findes 15-års reglen?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Sascha, Mette og Sune. Jeg har et spørgsmål vedr. 15-års reglen indenfor sex. Hvorfor skal man være 15 år, hvis man har lyst til at dyrke sex med et andet køn, eller et af samme? Hvis man nyder hinanden som kærester, eller bare har lyst som venner, burde der jo ikke være en regl til at sætte en stopper for det hele. For sex er jo en helt naturlig ting - så hvorfor skal alle, børn som voksne ikke have lov til at nyde af det? Venlig hilsen J

Svar:

Hej J.

Det er godt du skriver herind, når du har et spørgsmål, og det er et rigtigt godt spørgsmål du har... Du har sat mig lidt på arbejde.

Det er rigtigt at sex kan være en helt naturlig del af et parforhold. Men reglen er lavet for at beskytte dig, og alle andre under 15. Det er sådan at man skal være klar til at have sex før man har det, både fysisk, altså kroppen skal være klar. Og psykisk, altså man skal være klar til at rumme de følelser der følger med.

Man har vurderet da man lavede 15 års reglen at der er næsten alle teenagere klar til selv at vurdere om de vil have sex. Som 12-14 årig kan man nemt føle sig klar, uden helt at være klar over hvilke konsekvenser det har for en. Man kan også lidt nemmere lade sig forføre og i sidste ende udnytte af en der er ældre end en selv.

Det skal lige siges at man i den alder udvikler sig meget forskelligt, så man kan godt være udviklet og klar som 13 årig. Det betyder ikke nødvedigvis at ens partner er. Og jeg vil også opfordre jer til at vente til i bliver 15, og så måske udforske hinandens kroppe mere uden at have sex.

Med Venlig Hilsen

Sune