Hvordan lægger man op til sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej cyberhus,
Jeg tænkte lidt på hvordan man lægger op til sex uden det bliver akavet, og hvordan man gør men hensyn til komdom uden det bliver akavet, for hver gang min kæreste og jeg har sex kan vi ikke lægge op til det og det bliver akavet med kondomet

Svar:
Hej du,
Det er ikke unormalt, at sex kan være akavet eller udfordrende, som du beskriver. Du skriver ikke, hvor meget erfaring du og din kæreste har med sex, men det er helt normalt, at det er noget, man skal prøve sig lidt frem med. Især i starten vil man kunne opleve, at man lige skal finde ud af, hvad man kan lide og hvordan det hele fungerer. Det har mange par prøvet - flere, end man lige skulle tro. Det er ikke noget, man taler ret meget om, så det kan derfor se ud som om, det er så nemt for andre. Men derfor er det rigtig godt, at du skriver herind, for så kan du få nogle tanker med herfra, og måske finde en ro i, at andre har det ligesom jer.
Ofte kan det blive akavet, hvis man er nervøs for, om den anden kan lide det, man gør. Derfor vil jeg anbefale jer at tage en snak om, hvad I kan lide og hvad der ville være fedt/frækt at den anden gjorde, for at lægge op til sex. Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, hvad man tænder på. Og ved at snakke om det, kan I åbne op for en ærlighed, som kan være svært og grænseoverskridende, men som samtidig kan hjælpe jer til at gøre det mindre akavet. Det samme kan I gøre med hensyn til kondomet. Det kan nemlig være frustrerende at skulle stoppe op og vente på at det er kommet på. Men samtidig er det rigtig godt, at I bruger det, så I undgår graviditet og kønssygdomme. Man kan sagtens prøve lege med forskellige tanker og brainstorme sammen - kunne du f.eks. sætte det på, og på den måde gøre det mindre akavet? Det kan I tage en snak om, sådan at det bliver så rart som muligt for jer. Sex er et samspil, hvor man må arbejde sammen for at gøre det bedre. Det kan blive bedre og bedre, hvis man åbner op og er ærlige overfor hinanden, for på den måde lærer man hinanden at kende. Og når man kender hinandens lyster og grænser, så kan man undgå at det bliver akavet.
Hvis du sidder en dag og bliver nervøs eller har brug for at dele dine tanker, så kan jeg anbefale dig at logge på vores 1-1chat, hvor du kan snakke med en voksen rådgiver. Her kan du også stille flere spørgsmål, hvis der dukker nogle op. Ellers vil jeg bare ønske dig held og lykke med snakken og med at arbejde på at gøre det hele mindre akavet. Jeg håber, I finder en god løsning sammen, dig og din kæreste.
Mai