hvor meget
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
folk går og siger at man kan tabe sig ved at dyrke sex......hvor mange gange i ugen skal man have sex for at kunne tabe sig og få en lækker figur? (bare en flad mave)

Svar:
Hej Anonym
Det er i hvert fald rigtigt at du forbrænder kalorier når du har sex, men der er ikke noget der tyder på at sex på nogen måder er en bedre måde at forbrænde kalorier på end ved at løbe en tur.
Jeg tænker også at det handler om hvor meget du ønsker at tabe dig. Hvis du eksempelvis gerne vil tabe 5 kilo og du ikke ændrer dine kostvaner eller dine andre motionsvaner men kun ønsker at tabe dig ved at have sex....så skal du have pænt meget sex. Jeg kan ikke sige et præcist antal gange fordi det også handler om hvordan du har sex. Er det blid sex, er det hård sveddryppende sex, varer det én time eller 2 minutter? Der er lavet studier der viser at kvinder i gennemsnit forbirnder ca. 3 kalorier pr. minut under et samleje. Til sammenligning forbrinder kvinder gennemsnitligt 7 kalorier pr. minut under løb.
Så du skal være ret aktiv i dynerne hvis du skal konkurrere med en løbetur.
Så det er ikke umiddelbart noget jeg vil anbefale dig som slankekur. Mest af alt fordi jeg tænker at sex bliver sådan lidt "kedeligt" hvis formålet er at tabe sig i stedet for at have det dejligt.
Så mit råd må være at du adskiller de to ting. Dyrk sex fordi det er skønt og fordi du har nogen du holder af som du kan gøre det med.
For en flad mave må du i stedet kigge på lidt flere løbeture, og måske nogle maveøvelser istedet.
Mange hilsner
Niels-Christian