hvor langt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære cyberhus medarbejder. Jeg er en tidligt udviklet pige på 13, der har en fantastis kæreste på 18. Han siger han vil vente de 2 år, så vi kan have sex. Men jeg tænkte på hvor langt jeg må gå med ham? Må jeg ligge ovenpå ham og lave "bollebevægelser"? Må vi røre uden på tøjet? Hvor langt må vi gå? Et andet spørgsmål er: jeg har hørt at den seksuelle lavalder erlavet om, så hvis den ældste fx. Er 18, skal den anden også være 18. Er det sandt?

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt at høre, at du har en fantastisk kæreste. Jeg kan godt forstå, du er nysgerrig efter, hvor langt I må gå, og det er derfor rigtig godt, at du skriver herind med din tvivl.
Som det første vil jeg sige til dig, at jeg synes, det lyder som om, din kæreste er meget ansvarlig. Det er rigtig godt at høre, at han passer på dig ved at sige til dig, at I skal vente, til du fylder 15. Han har nemlig helt ret. Selvom du måske har hørt andet, siger loven, at begge parter skal være fyldt 15, før man må have sex. Det er derfor ulovligt at have sex, når man kun er 13 år.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at du gerne vil lave nogle dejlige ting med ham, som ikke helt er sex. Det er sådan, at I faktisk må gøre det meste med undtagelse af at have egentligt samleje, hvilket betyder, at hans pik kommer ind i din skede, eller at I har oral- eller analsex. I må derfor gerne ligge og lave bollebevægelser, ligge uden særlig meget tøj sammen, røre hinanden udenpå tøjet og kæle for hinanden. Det vigtigste er, at I begge har det godt med det og ikke føler, at jeres grænser bliver overskredet. Faktisk kan det være en rigtig god optakt til engang at skulle have sex at have prøvet at nusse, kæle og røre ved hinanden forskellige steder, så det skal I endelig ikke tøve med.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål, og jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
Venligst, Matilde