hvide/gule knopper omkr. 2-3 cm. under penis hovedet.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej,
jeg har nogle/mange gule knopper i lodrette rækker rundt penis.
Jeg har kun haft oralsex, men havde dem allerede langt før det.
Er det talgknopper? Har aldrig hørt om talgknopper der skulle side der.
eller hvad kan det være?
Hilsen 17 årige bekymrede dreng.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig. Ud fra dit brev kan jeg ikke sige noget med sikkerhed, men det lyder umiddelbart helt uskadeligt. Mange unge mænd, som dig, begynder at undre sig over knopper på kønsorganerne når de kommer i puberteten. Disse knopper kommer fordi talgkirtlerne bliver tydeligere. Disse kirtler findes overalt på kroppen og har til formål at beskytte huden og gøre den mere smidig. Hvis det er det der er tale om kan det ikke smitte, er ikke farligt og betyder ikke noget for den seksuelle udfoldelse.
Talgknopper forveksles nogle gange med kønsvorter, som er en kønssygdom. Jeg kan som sagt ikke be- eller afkræfte hvad knopperne er hos dig, så jeg vil derfor anbefale dig at tage et smut forbi lægen for at få klar besked. Uanset hvad det viser sig at være kan det være rart at vide det med sikkerhed. Det kan selvfølgelig godt være lidt pinligt at skulle tage et smut forbi lægen med den slags, men husk på, at din læge ikke synes det er mærkeligt og gerne vil hjælpe dig. Det er vigtigt man tager ansvar for sit eget helbred. Så et smut forbi lægen kan måske berolige dig og mindske dine bekymringer.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål!
De venligste hilsner Astrid