hvide prikker på pikhovedet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej cyberhus jeg oplever tit at når jeg f.eks er i bad eller onanerer at der er hvide prikker på mit pikhoved, jeg har tit gået rundt og tænkt på om det er sæd. også når jeg onanerer får jeg ikke udløsning i endnu har det noget med det at gøre please hjælp mig

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, du går og undrer dig over, hvad det kan være. Og at det måske gør dig lidt bekymret. Men jeg tror ikke, du skal være bekymret. Det kan nemlig godt lyde til, at det er talgknopper, du har. Og det er ganske normalt.
Talgknopper er små, hvide knopper, som sidder i huden. Knopperne kan sidde mange steder på kroppen, for eksempel på penishovedet, som du oplever. Dette er helt normalt, og de fleste drenge har dem. Grunden til, de er der, er blandt andet for at beskytte huden mod udtørring, så penishovedet holdes fugtigt, og forhuden kan trækkes tilbage. Man kan og skal ikke gøre noget ved dem, da de er vigtige for, at det fungerer normalt dernede. Men man skal dog være opmærksom på at have en god hygiejne, da det fedt, som knopperne udskiller for at holde pikhovedet fugtigt, godt kan blive til nakkeost. Nakkeost er en blanding af gammel sæd, urin, døde hudceller og talg, som kan give infektion, hvis det ikke fjernes.
Du skriver dog, at knopperne kun er der, når du onanerer eller er i bad. Er det fordi, du kun har lagt mærke til dem på de tidspunkter, eller er de der faktisk hele tiden? For hvis det er talgknopper, er de der hele tiden. Så det kan du prøve at tjekke.
Hvis du har brug for mere information om talgknopper, kan læse meget mere dem på Sexliniens hjemmeside, som du finder her.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig. Og hvis du er i tvivl om, om det er talgknopper, du har, synes jeg, du skal kontakte din læge, så han eller hun kan se på det. Jeg ved godt, det kan føles pinligt, men du skal tænke på, at det er hverdag for lægen. Læger er vant til at snakke om sådan nogle ting, så der er ingen grund til at frygte det. Og det er måske en god ide at få det tjekket hos en læge for en sikkerheds skyld, da jeg jo ikke med sikkerhed kan sige, hvad det er.
Med venlig hilsen Ditte K.