Hvad sker der ved det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg vil gerne først sige tak for denen enorm fede hjemmeside, og jeg har brugt brevkassen meget og har været glad for du svar jeg har fået!
Men jeg er lidt i tvivl om det er den rigtige brevkasse jeg skriver det her i. jeg er en 15 årige pige (bliver 16 her i marts) og jeg har en kæreste der er 14 ( han bliver 15 i maj) vi har været kærester i 14 måneder, de første måneder tænkte jeg overhovedet ikke på at lave noget frækt sammen, det var "bare" kys og nusse og sådan, nnog det sidste halve år har vi altså haft svært ved at holde fingrene fra hinanden, så vi har altså haft sex og jeg ved godt vi ikke må. Det skal siges han faktisk var før klar til det end jeg var, og han ventede på at jeg blev klar. Men kan der ske noget ved det? Hvordan kan der ske noget ved det og hvad er konsekvenserne? For det her er ingen måder overhovedet voldtægt eller lignede ..

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du får de her tanker, om der kan ske noget, ved at I har haft sex. Det er flot af dig, at du skriver herind, og det er dejligt at vide, at du kan bruge brevkassen og vores svar.
I Danmark er lovgivningen at unge over 15 år ikke må have sex med nogle der er yngre end det. Men loven er lavet for at passe på at børn ikke bliver misbrugt af voksne der er meget ældre end 15 år og altså ikke fordi at jævnaldrende ikke må have sex sammen. Derudover kan det nogengange være en ide at vente, hvis man ikke føler sig helt klar, men det lyder til at I har haft lige meget lyst og været lige klar og så er det slet ikke et problem. Det får slet ingen konsekvenser for jeres forhold, at I har haft sex før tid, så ganske rolig. Det var jo en beslutning I tog sammen.
Da du har skrevet herind til brevkassen med din bekymring, så tænker jeg på om det kunne være en ide at vente med at have sex igen til at du føler dig klar. Så kan du måske slappe bedre af og I kan nyde den næste tid på nogle andre måder. Hyg jer ved at kysse, nusse og kramme, og lær hinandens kroppe at kende og måske snak en masse om sex, og hvad I har lyst til. På den måde bliver i begge godt klar.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen Mette