Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 10 år 1 måned siden

Hej

Jeg skal i år konfirmeres jeg er meget bange for at skulle få stiv pik og folk vil opdage det i kirken. Kan jeg gøre noget så den ikke bliver stiv? det sker også på andre tidspunkter og det er ekstremt nederen. Hvad kan jeg gøre?

på forhånd tak

Svar:

Hej med dig.

Hvor er det fedt for dig, at du skal konfirmeres i år. Jeg forstår godt, du allerede nu er begyndt at gøre dig tanker om, hvordan du får den bedst mulige dag og undgår små pinligheder.

For det første vil jeg fortælle dig, at det er helt normalt, at man i teenageperioden ikke helt har kontrol over, hvornår ens pik bliver stiv. Der flyver en masse hormoner rundt i din krop, som bl.a. har betydning for, at du meget nemt får rejsning - også når du ikke vil have det.

Faktisk er det sådan, at du bedst kan kontrollere - og dermed undgå - rejsningen ved at fokusere på dine tanker. Rejsningen kommer for det meste, fordi dine tanker ledes hen på noget, du tænder på eller noget, du godt kunne tænke dig. I kirken vil du derfor have størst mulighed for ikke at få stiv pik, hvis du formår kun at tænke på kedelige eller neutrale ting, mens du bliver konfirmeret. Prøv evt. at læg mærke til møblerne, væggene, lamperne osv. i kirken. Ved at fokusere på sådan nogle ting stimulerer du nemlig ikke din krop med frække tanker, som kan give rejsning.
Skulle det ske, at din pik bliver stiv, kan du evt. dække den med salmebogen eller dine hænder. Har du sorte bukser på, er der i forvejen kun en meget lille sandsynlighed for, at nogen opdager det.

Jeg kan godt forstå, det er frustrerende, at du tit får rejsning, når du ikke vil have det. Jeg kan også godt forstå, du frygter, at nogen ser det. Hvis du tænker tilbage på de gange, du tidligere pludselig har fået rejsning, er der så nogen, der har set det og kommenteret på det? Tit er det nemlig sådan, at vi tror, alle andre ser vores krops reaktioner, selvom det i virkeligheden kun er os selv, der har bemærket det. Sådan er det fx også med dem, som sveder meget under armene eller som bliver røde i kinderne. Det er sjældent noget, andre ser som et problem, men tit noget, man selv synes, er enormt pinligt.

Jeg håber, du kan bruge mit svar og ønsker dig en dejlig konfirmation!

Kh. Matilde