hvad skal jeg gøre/ er der noget at gøre ?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej cyberhus :) synes det er super dejligt at man har et sted som dette som man kan skrive til og har brugt det i flere sammenhæng. håber i kan svare mig på de er ting : hvad gør jeg lige, jeg har en fast kæreste og har haft det i cirka et halvt år nu, vi har tit haft sex, men inden for den sidste måned er det begyndt at gøre meget ondt når han skal op i mig, det gør så ondt at jeg næsten ikke kan holde det ud, vi har prøvet alt, og jeg ved virkelig ikke hvad det kan være eller hvad jeg skal gøre, det er rigtig træls og går mig rigtig meget på da det gør at jeg ikke har lyst. men når vi så endelig har sex selvom det gør ondt, så kommer han oppe i mig, bagefter går jeg som altid ud på toilet, men dagene efter lugter jeg rigtig meget forneden, nogen gange kan jeg også lygte selvom jeg ikke har haft sex med ham, jeg synes det er rigtig ulækkert og det lugter både gennem tøj og alt, og kan slet ikke holde det ud, og det går mig rigtig meget på...! er der noget jeg kan gøre eller er det meget naturligt, jeg håber i vil svare mig for det går mig så meget på at jeg ikke kan lide at være andre steder end hjemme når det er. Hilsen den forvirrende

Svar:
Hej med dig "den forvirrede".
Det er skønt du kan bruge Cyberhus, det er super dejligt at du kan bruge os - vi vil gerne hjælpe. Jeg vil også gerne hjælpe med at svare på din spørgsmål her i brevkassen.
Du spørger om hvad du kan gøre, da det gør ondt, når du har sex med din kæreste og det begynder at lugte forneden bagefter.
Først vil jeg fortælle at det du beskriver kan mange piger opleve. På den måde er det naturligt - men det er slet ikke rart og det skal ikke genere på den måde.
Jeg kan ikke sige hvorfor det sker, men det kan være det er en eller anden form for underlivsbetændelse, sexsygdom eller svampeinfektion. Det er normalt at opleve svampeinfektion, men det kan godt gøre ondt ved sex og ellers bare være ret ubehageligt - det kan kløe og lugte grimt. Det kan heldigvis let ordnes, da lægen kan undersøge en og derefter kan man få noget creme eller en stikpille, som kan afhjælpe det. Underlivsbetændelser kan også afhjælpes og det kan nogle sexsygdomme også, men det kræver at lægen kan undersøge dig - og det er en god ide at få gjort. Husk altid på at når der er noget som generer dig forneden og som er unormalt i forhold til hvordan det plejer at være, så bør du blive undersøgt ved lægen. Hvis man lader være, så kan det gå hen og blive alvorligt. Piger/kivnder skal lære sig selv at kende på den måde.
Jeg synes at du uanset hvad skal få en tid ved din læge og fortælle hvad dine symptomer er og hvordan det påvirker dig. Lægen kan hjælpe dig og forklare dig bedre hvordan man som kvinde skal være opmærksom på sit underliv. Underlivet er jo et skatkammer, som skal passes godt på - det kræver at lægen hjælper lidt til nogengange.
Jeg håber det gav dig lidt svar og jeg håber du tager til lægen.
Varme forårshilsner fra Bibi