Hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 9 år 1 måned siden

Hej, jeg er en pige på 17 år, som har et meget stort problem. Min lyst til sex er meget stor, og jeg kan slet ikke styre den. Jeg ved ikke, hvad det skyldes... Men har i evt. en ide til, hvordan jeg kan komme af med den, da det er meget pinligt? Kunne give et eksempel: Bare det, når nogle rører ved mig eller min hånd, bliver jeg tændt. Jeg synes, det er meget forfærdeligt, da det gør det svært ved at omgås mennesker i frygt for, hvad de nu skal tænke om mig. Der kan heller ikke gå en måned, uden jeg onanerer.

Svar:

Hej du

Jeg kan forstå på dit spørgemål, at din sexlyst fylder en hel del for dig for tiden. Det er helt forståeligt, at det kan være frustrerende og at det kan føles som en stor udfordring i forhold til sit sociale liv. Det er rigtig godt, at du har skrevet herind, og jeg vil dele mine tanker med dig herunder.

Ens seksualitet er meget individuel og derfor kan man ikke sige, at der findes én bestemt opskrift for, hvornår det er normalt eller ikke. Nogle har simpelthen bare en større sexlyst end andre, ligesom det lyder til at du har. Det er der ikke noget mærkeligt ved. Det, at man har lyst til sex er i udgangspunktet en rigtig god ting - det er blandt andet et tegn på, at din krop fungerer, som den skal. Men det kan blive udfordrende, hvis man føler, at det kammer over og bliver for meget. Som du skriver, kan det give nogle udfordringer socialt, hvis man bliver tændt af selv små berøringer. Du beskriver, at du kan være nervøs for, hvad de andre tænker om dig, og det er meget forståeligt. Det kan være rigtig ubehageligt, hvis man føler, at de andre kan se lige igennem en. Til det vil jeg dog skynde mig at sige, at du formentlig oplever, at det er mere tydeligt, end det egentlig er. De tanker og følelser, som du får, sker indeni dig, og kan formentlig ikke ses særlig tydeligt af folk omkring dig.

Du spørger, om der er et råd til at dæmpe lysten, og her tænker jeg, at du kan forsøge at flytte dit fokus over på noget andet i de situtationer, hvor du synes, det er upassende eller irriterende. Generelt kan man sige, at jo mere, man fokuserer på noget, jo mere fylder det for en. Hvis du tænker på din sexlyst ofte, så vil den fylde mere i dit liv, end hvis du registrerer den, men forsøger at fokusere på noget andet. Det kan du gøre, ved at lave noget, som optager dig. F.eks. sende en sms til en veninde, spille et spil på telefonen, gå en tur osv. Nogle har gode erfaringer med at flytte fokus, når de dyrker sport. Jeg får indtryk af, at du gerne vil vægte det sociale liv højt, og det kan jeg sagtens forstå. At du har en stor sexlyst betyder ikke, at du ikke kan komme ud blandt folk, hvis det er det, du har lyst til. Jeg tænker, at du kan bruge metoden med at flytte fokus i de sociale situationer også. Det kan være en svær proces, og det vil sandsynligvis også tage noget tid, før det føles naturligt for dig. Jeg tror, at du med tiden vil komme til at føle mere og mere kontrol over din sexlyst, hvis du accepterer, at den er der og samtidig udforsker, hvornår den er størt og om der f.eks. er tidspunkter, hvor du ikke mærker noget. Her til sidst har jeg lyst til at sige, at det en helt naturlig ting at have lyst til sex, så jeg vil samtidig opfordre dig til at give lysten noget plads. Det er helt naturligt at onanere ofte og at tænke på sex, så glem endelig ikke at nyde det også.

Der kan være mange frustrationer og tanker i forbindelse med det her, og hvis du har brug for at snakke med nogle, er du velkommen til at logge på vores 1-1chat, hvor der sidder voksne klar til en samtale. Jeg kan også anbefale dig at kontakte sexlinjen.dk eller tage et kig rundt på deres hjemmeside.

De bedste tanker herfra.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål