hvad skal jeg gør
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej . Jeg er en pige på 14 bliver 15 nu her d. 25 år. Jeg er ret moden,nogle tror jeg er ældre end jeg er. Jeg er jomfru, men vil gerne have sex men jeg er bange for at blive gravid ved godt at man kan beskytte sig men er stadig bange:i men sidste kæreste var 19.. vi lavede alt udover at være i seng sammen... Udover det har jeg kysset med en del fyre - problemet er bare at mange af dem er ældre end mig, har kysset med dem fra 17 - 25. Jeg falder hurtigt for ældre fyre, elsker at smile flirtende til flotte unge mænd. men problemet er bare at min mor og mine venner/inder er sur på mig over at jeg bedre kan lide ældre fyre.. de er begyndt at sige at jeg er klam og billig.. hvad skal jeg gør :( håber i kan hjælpe mig hilsen Cicillia

Svar:
Hej Cicillia.
Tak fordi du skriver til os i Cyberhus.
Tillykke med at du snart fylder år. Når man som du fylder 15 år er man ifølge loven kønsmoden og kan dyrke sex lovligt. Når det er sagt er den lov lavet som beskyttelse af barnet imod overgreb af en der er ældre. Jeg vil gerne rose dig for, at du passer på dig selv og har udforsket din seksualitet i mange retninger uden at have samleje. Din angst for at blive gravid (er der mange andre piger som også oplever) kan hænge sammen med at du ikke har erfaring med at kondom og p-piller beskytter mod graviditet (et kondom beskytter også mod kønssygdomme). Måske påvirker det dig også at din mor og veninder ikke bakker dig op i dit valg af fyre. Hvis du bedst kan lide fyre der er lidt ældre, er der ikke noget forkert i det. Blot du altid husker på, at mærke efter om du synes det er rart og godt for dig.
Måske ligger der en bekymring hos din mor (når hun siger du er klam og billig). Hun kunne måske have tanken, at de ældre fyre vil gøre noget ved dig som du ikke er parat til eller at du ikke får sagt fra.
For at berolige din mor, kunne det måske være en god ide´at tage en snak om dine følelser og dine tanker omkring emnet. Fortæl hende at du passer godt på dig selv og at du gerne vil lytte til det hun fortæller. Her er der mulighed for at du måske kan få en åbning til fortrolighed med din mor (og måske også med din veninde!).
Du er altid velkommen til at kontakte en voksen på Cyberhus chatten.
Bedste hilsner Mette