Hvad må vi?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus, Jeg er en pige som går og er lidt forvirret. Jeg er nemlig forelsket i en der er 17, og han i mig. Problemet er jo bare alders foreskellen. Vi har ikke rigtig gjort noget. Men mit spørgsmål til jer er; Hvad må vi egentlig? Vi kan virkelig godt lide hinanden, og både han og jeg er meget modne. Må vi kysse? Have sex? osv. Kh X

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, hvis det kan være forvirrende det med aldersforskellen. Jeg vil gerne prøve at forklare, hvordan det hænger sammen med det.
Den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder at en person over 15 ikke må have seksuelt samværd med en under 15. Det gælder også kysse og kæle. Så det er ulovligt for ham på 17 at kysse og have sex med dig, og det kan straffes med op til 8 års fængsel.
Det er ikke ulovligt for dig at have seksuelt samværd med ham da det er ham som er over 15, der har ansvaret.
Selvom I føler jer modne, synes jeg I skal vente, for selvom I begge gerne vil er det stadig ifølge reglerne ulovligt.
Jeg håber I finder ud af det, på trods af aldersforskellen, når i I er så glade for hinanden.
De bedste hilsner Sine