Hvad kan jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad kan jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

Hej CB

har haft en kæreste et par måneder og vi vil så gerne i gang med at eksperimentere med hinanden (han har haft sex osv og ved hvordan jeg har det og vil tage hensyn til mig da jeg stadig er jomfru)

hvad kan jeg gøre for at gøre de første seksuelle oplevelser afslappet og gode? (Udover at jeg skal være våd og det der) ...jeg tænker om jeg skal give mig selv finger eller noget for at vænne min krop til at have noget oppe i sig? Og hvad kan jeg gøre for ikk at spænde for meget i kroppen da jeg er et meget nervøst anlagt menneske ( vi tvinger ikke hinanden til noget vi ikk har lyst til da han ved jeg er jomfru og kommer til at få mange smerter)

Og nu kommer der nok et dumt spørgsmål men hvordan skal man bruge glidecreme Og hvordan får man det ud af sig igen?

mange tak for hjælpen på forhånd :)

Svar:

Hej med dig

Det lyder da rigtig skønt, at du og din kæreste er klar til at have sex. Det er forståeligt, at det kan være svært at finde ud af, hvordan man lige gør den første gang til en god oplevelse. Sådan har rigtig mange par det - især fordi de, som jer, ønsker at det skal være så dejligt som muligt. Så det er rigtig fint, at I skriver herind for at få nogle råd med på vejen. Jeg vil dele mit svar op i to punkter.

Første gang

Du spørger, hvordan den første gang kan blive afslappende og god. Det er meget forskelligt, hvad der fungerer bedst for folk og hvad der føles rarest. Og derfor kan man ikke sige, at der er bestemte ting, som altid virker for alle. Det kan være en god ting at tage en snak om, sådan at I ved, hvad I tænker, hver især. På den måde kan I sørge for, at få fortalt den anden, hvor I har den anden og jer selv.

Du skriver, at du er et nervøst anlagt menneske, og det er du bestemt ikke den eneste, som er. Især kvinder kan være usikre og utrygge ved forskellige ting, bland andet frygt for at første gang vil gøre ondt. Så det er meget normalt at være nervøs for det, ligesom du er. Men det kan betyde, at du kommer til at spænde i musklerne, som du skriver - kvinder har brug for at føle sig trygge, for at slappe af. Det lyder som om, din kæreste er meget opmærksom og god til at respektere dine grænser, og det er en god ting. Det er nemlig vigtigt, at kunne tale om det, man er nervøs for. Derfor vil jeg anbefale dig at tænke over, hvad der gør dig nervøs og tage en snak med din kæreste om de ting. På selve dagen kan I f.eks. bruge noget tid på at varme dig godt op, inden selve samlejet. Det kan I blandt andet gøre ved, at din kæreste giver dig massage eller rører ved din krop (f.eks. giver dig finger, som du selv skriver). Samtidig kan det måske være godt for jer at have aftalt, at du kan sige fra, hvis det bliver ubehageligt. På den måde er der ikke så meget pres på dine skuldre om, at du skal gennemføre, selvom det ikke er rart.

Den første gang bliver ofte mest behagelig, hvis der er plads til, at det ikke nødvendigvis bliver perfekt. Ligesom på mange andre områder af forholdet, er sex noget, som man kan arbejde med, i takt med at man lærer hinanden at kende. Og som kan blive bedre og bedre. Nogle par vil sige, at det bliver bedre med tiden, fordi man lærer hinandens lyster, fantasier og grænser at kende.

Glidecreme

I forhold til glidecreme, så er det en creme, som bruges som smørelse - f.eks. hvis kvinden er tør i skeden. Så kan man smøre det på selve skeden eller udenpå et kondom, for at det er lettere for fyren at trænge ind i kvinden. Hvis I bruger kondon, så sørg for, at glidecremen er vandbaseret, for ellers kan det skade kondomet. Med hensyn til, hvordan man får cremen ud af sig igen, så er det ikke nødvendigt at gøre noget særligt. Cremen forsvinder af sig selv igen og er ikke skadelig at have oppe i sig.

Jeg vil ønsker jer god fornøjelse med jeres første gang. Forhåbentlig bliver det en god oplevelse for jer begge.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål