hvad foregår der?!?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse, Det lyder måske skørt, men jeg har oplevet noget virkeligt mærkeligt. Jeg er en 16 årig pige som er jomfru. Altså, jeg har aldrig været i seng med nogen!! Alligevel tror jeg at jeg er blevet gravid, min mave er begyndt at vokse (jeg kan skjule det med tøj!!), og jeg kan mærke liv inden i mig. Hvordan kan det være sket!? - Jeg har kun hørt om det én gang før... i Biblen!!! /Maria

Svar:
Hej Maria,
Selvom navnet passer meget godt med biblen så bliver man ikke gravid af ingenting. Men hvis du har fjollet lidt rundt med en fyr, kan du have fået sæd op i dig på en anden måde, og i så fald kan du godt være blevet gravid.
Før vi maler fanden på væggen vil jeg dog sige at de fleste førstegangsgravide først kan mærke liv hen omkring 20. graviditetsuge, hvor det efterhånden er ret tydligt at man er gravid. Derudover vokser maven ikke noget særligt den første måneds tid, så om du har fået din menstruation er også et finggerpeg (menstruation = ingen baby). Det kan ske at man bliver oppustet og maven vokser bare fordi man ændrer kost eller får noget kroppen ikke er vant til.
Så hvis du ikke har været sammen med en fyr er der absolut intet at frygte, ellers kan du hvis du er i tvivl købe en graviditetstest på apoteket eller i et større supermarked, og teste første dag efter du burde have fået din næste menstruation.
Igen uden at du skal panikke, så kan det måske være en ide at tage et smut forbi lægen, selvom jeg ikke regner med du er gravid, kan du have fået et eller andet maveonde...
Jeg håber det var svar nok, og ærligt talt, så tror jeg det er indbildning. Du er selvfølgelig velkommen til at skrive igen, hvis der er mere eller noget andet, du vil spørge om.
Med Venlig Hilsen
-Sune