.hvad er tegne på at man er gravid på sin krop?:p
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
.hej :) jeg er bange for hvis jeg er gravid men så tænkte jeg på om i kunne hjælpe mig for jeg tør ikk at spørge min mor eller far kan i svare på hvad det er for nogle tegn det er man får på sin krop når man er gravid

Svar:
Kære pige 13 år
Det er et rigtig godt spørgsmål. Og det er ok at være bange for at være gravid.
Hvis ikke i har brugt beskyttelse, eller kondomet sprang under samleje, er der en mulighed for at du kan være gravid.
Det er meget forskelligt hvilke tegn man mærker når man er gravid, alt efter hvem man er. Nogle piger/kvinder har meget kvalme og kan ikke spise noget, andre mærker ikke det store til graviditeten.
Den bedste måde er, at holde øje med din menstruation. Hvornår fik du din sidste menstruation? fra den dato skal du regne ca. 28 dage frem. Hvis ikke din menstruation er kommet efter de 28 dage, og du er gået en, to til tre dage over den tid, er der en mulighed for at du kan være gravid.
(Du kan gå ind og læse om menstruation`s cyklussen her.)
På det tidspunkt har du mulighed for at få fortaget en graviditetstest (urinprøve).
Du kan få fortaget en graviditetstest hos egen læge, hvor det er gratis, eller du kan købe en graviditetstest hos apoteket koster ca 80 kr.
Du skal vide at der også kan være mange årsager til at man ikke får sin menstruation lige til tiden, du har måske haft meget travlt, mange tanker og meget mere.
Jeg synes det vil være en rigtig god ide, at du får talt med en voksen du stoler på. Jeg vil foreslå at du snakker med med din mor og far. Det kunne også være en veninde`s mor, hvis du har svært ved at gå til din egen mor.
Det er vigtig at du får taget en graviditesttest, så du kan finde ud af om du skulle være gravid.
Du skal passe på dig selv. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, da du skal være klar både psykisk og fysisk.
Hvis du har sex med en fyr, så husk kondom beskytter også imod kønssygdomme.
Venlig Hilsen
Sascha