hvad er problemet ? s;
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej Brevkasse.. der er dejligt den her hjemmeside.. men det jeg vil er - altså jeg er en pige på 14. jeg var i seng med min eks kæreste som 13 årig.. det ved min mor så godt.. men det er ikk det der er problemet.. jeg var i seng med en for nogle dage siden med en 16 årig som jeg ikk er kærester med, hele byen synes det er ulækkert, fordi han har gjort noget andet før mig som jeg ik vil skrive .. vi skriver lidt sammen men det er ik så meget.
Nu kommer problemet- jeg ved ikk om jeg er gravid fordi vi brugte 2kondomer, den første kondom blev væk også gjorde vi det lidt uden kondom så kom jeg i tanke om jeg havde en til så tog vi så den på .. også har jeg hørt min veninde snakke om at man kan blive gravid selvom han ikke kommer? men jeg ved ik om det er sket for mig? for jeg får først menstraution om en uge og der er gået for lang tid mellem så jeg kan tage en test? hva skal jeg gøre s; HJÆLP!? Hilsen den Pige der har brug for hjælp s;

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det godt du skriver, for det er nogle store spørgsmål at gå med selv.
For at berolige dig kan jeg fortælle, at der er størst chance for at blive gravid omkring 3 dage før og efter din ægløsning (14 dage efter første dag du bløder).
Det er en rigtig god ide at sætte et lille kryds i en kalender, når du har første dag i din menstruationscyklus!
Din venninde har ret. Man godt kan blive gravid selvom han ikke er kommet. Der kan komme lidt væske ud med sædceller, før han er kommet. Chancen er ikke stor, men du kan blive gravid.
Jeg vil råde dig til at tale med din mor igen og fortælle hende at du er bange for at blive gravid. Måske kan i også få en god snak om prævention, kønssygdonne, menstruation og meget mere.
Det er en god idè at du finder ud af om du er gravid, så du kan slappe af igen.
Graviditetstests måler hormonet i kroppen som viser man om er gravid. Disse tests er meget forskellige og der skal gå op til fra få dage til 10 dage før man kan være sikke på udfaldet.
Lægen kan tage en blodprøve, som sikkert viser om man er gravid.
Du kan vente til du næste gang får menstruation. Hvis den kommer som normalt er du ikke gravid.
Venlig hilsen
Mette