Hvad er HIV og AIDS..?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hvad er HIV og AIDS.. Hvordan ved man om man har det og Hvordan får man det... ?? Jeg er bange for at få det.. PS: jeg har ikk haft sex før..

Svar:
Hej pige 12 år
Hvis du sørger for at passe på dig selv, så skal du på ingen måde være bange for at få HIV/AIDS. Brug kondom med personer du ikke kender eller ved om er testet.
HIV smitter gennem sex og gennem blod, det er ikke muligt at blive smittet ved kontakt med spyt, nys, host, tårer eller sved.
Smitten sker oftets ved ubeskyttet samleje, eller ved at man deler sprøjter eller kanyler med andre.
HIV er en virus som angriber kroppens immunforsvar, HIV kan udvikle sig til AIDS, men idag kan lægerne behandle HIV medicinsk så HIV ikke nødvendigvis udvikler sig til AIDS. Behandlingen kan dog ikke fjerne HIV fra kroppen.
Eftersom at du er jomfru så har du nu ikke noget at været bekymret for, men hvis man har en mistanke, kan man få taget en blodprøve hos egen læge.
Venlig Hilsen
Sascha