Hvad betyder alfahan/peta?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej Cyberhus! jeg går i 7. klasse og der er kommet et udtryk jeg undrer mig meget over. jeg er selv blandt de *POPOLÆRE* drenge i klassen, men nu er nogen af pigerne i klassen begyndt at sige at jeg er peta-han og Anders (dreng fra min klasse på 15) er alfa. hvad betyder det?? når jeg spørger så griner pigerne bare og siger "det der er så peta". hvad betyder det cyberhus og hvad kan jeg gøre ved det? hilsen Wilson

Svar:
Hej Wilson,
Tak for dit spørgsmål!
Alfahan og betahan (med b) er noget man er begyndt at snakke meget om de sidste par år. Ideen stammer fra dyrs biologi og handler om at de fleste pattedyr (altså også mennesker) er flokdyr. Når dyr lever i flok skal der være en leder, ellers fungerer flokken ikke. Alfahannen er den naturlige leder, den som bestemmer og typisk også den som får lov at parre sig med flest hunner og derfor får flest unger.
Betahannen er "den næstbedste". Den han som støtter op om alfahannen, men som ikke selv får lov at bestemme.
Overført på mennesker kan man sige at der er nogle fyre som har nemt ved at få lov at bestemme. De fylder meget, er populære og det er som om de er det helt uden at de behøver gøre sig umage. Det er dem man vil kalde alfahanner.
Betahannerne er også nogle af de populære, men de har ikke så nemt ved at få lov at bestemme og de fylder ikke så meget. De er den mest populære fyrs bedste venner.
Når pigerne i din klasse siger at "det er så beta" når du spørger, så viser det bare at de egentlig ikke har forstået hvad det handler om. Betahanner er ikke dummere end alfahanner, de ved ikke mindre og de forstår lige så meget, måske nogle gange mere. Betahanner er bare lidt mere forsigte af natur. Jeg synes faktisk det er rigtig fint at du spørger når der er noget du ikke ved - ellers finder man jo aldrig ud af det.
Når pigerne driller dig med det synes jeg bare du skal ignorere det. Nu ved du hvad alfa og beta betyder, og du ved at pigerne ikke har forstået det. Piger i din alder siger tit nogle mærkelige ting og opfører sig dumt for at gøre indtryk på hinanden og på drengene, og du får højst sandsynligt ikke noget ud af at diskutere det med dem. De vil sikkert bare kalde dig beta igen og fnise dumt. Så hold fast i at du er god som du er, og at de slet ikke har forstået hvad de snakker om. Det er slet ikke sikkert de har ret i hvem der er hvad
Og det der alfa-beta-snak er faktisk helt ligegyldigt. Når det kommer til stykket går piger altså ikke op i om en dreng er alfa eller beta før de forelsker sig i ham.
Jeg håber du kunne bruge mit svar. Ellers må du endelig skrive igen!
De bedste hilsener,
Henriette.