hvad
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Hvad sker der hvis man ikke har fundet ud af at man er gravid, men at man faktisk er gravid også ca. 2 måneder efter får p-piller kan det skade barnet hvis man ikke har opdaget det? altså hvis man har et barn i maven og man lige pludselig begynder på p-piller. bare et ganske normalt spørgsmål jeg har tænkt over, håber ikke det virker dumt.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål - det er et rigtig godt spørgsmål og det virker slet ikke dumt. Jeg er glad for du spørger, for det er jo noget som flere piger/kvinder kan komme ud for.
En pige/kvinde kan sagtens være gravid, uden at være klar over det. Nogle gravide kvinder kan godt have noget menstruationslignende blod i den periode hvor de plejer at have menstruation og det er heller ikke alle kvinder der oplever morgenkvalme eller andre symptomer, som man normalt forbinder med graviditet - især ikke i de første par måneder. Derfor er det ikke alle kvinder der er klar over at de er blevet gravide.
Hvis man har haft ubeksyttet sex, så er der altid en chance for at man er blevet gravid og det skal man huske.
Når pigen/kvinden skal have p-piller, så skal man et smut til lægen og så er det vigtigt at fortælle hvis man har haft ubeskyttet sex eller der er muligvhed for at man er gravid. Men hvis man alligevel er blevet gravid inden man vælger at starte på sine p-piller og opdager at man er gravid - så behøver det ikke betyde at der sker noget med barnet, men det er vigtigt at tage til lægen, for at få mere at vide. Man kan sagtens føde et sundt og raskt barn, selvom man har taget p-piller i løbet/starten af graviditeten.
Jeg synes at man skal tage til lægen med det samme, man har mistanke om graviditet og så kan lægen fortælle hvordan kroppen reagerer og hvilken betydning p-pillerne har haft for pigen og barnet.
Jeg håber det gav dig lidt svar.
Forårshilsner fra
Bibi