Hurtig hjælp!!!! Glemte p pille men forstår ikke helt indlægsseddelen
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hejsa Brevkasse Jeg ahr lige nogle relevante spørgsmål, da jeg har glemt en p pille. I min indlægsseddel ( Lindynette) står der at hvis der går mere end 36 timer mellem to p piller, så skal man tage den og beskytte sig i 7 dage. MEN samtidig står der at en glemt p pille i uge 2, bare skal tages og sikkerheden er uændret. Hvordan skal jeg tolke det? glemte min p pille nr 11 ( altså uge ) og har først taget den nu ca 40 timer efter sidste p pille??. Har I en ide om hvordan jeg skal forholde mig nu?? Har også læst nogle steder på nettet, at en enkelt glemt ppille ikke gør noget, mens der andre steder står at bare én glemt pille kan gøre dig gravid. Der er mange forskellige meninger, men nu spørger jeg så om I kan give mig det rigtige svar på hvordan det hænger sammen? og hvad jeg skal gøre nu da jeg har glemt en i uge to? har haft sex før, og hvad sker der hvis jeg har sex f.eks i aften? Håber I svarer hurtigt

Svar:
Hejsa
Tak for spørgsmålene, jeg håber, at jeg kan hjælpe og skabe lidt mindre forvirring hos dig.
Det kan godt være svært og lidt forvirrende at læse indlægsseddlen. Det er godt du har taget den glemt p-pille hurtigst muligt da du opdagede det. Nu fortsætter du med resten af p-pillerne som du plejer, og beskytte dig med en anden form for prævention (kondom) i de næste 7 dage. Når man glemmer at tage en p-pille kan man ikke være helt sikker på de virker mod graviditet, men sandsynligheden for at du skulle være blevet gravid, er usandsynlig lille. Hold øje med at du får en blødning i slutningen af din periode.
Hvis du på nogen måde er nervøs for at du kan være blevet gravid, så vil jeg foreslå dig at kontakte din læge.
Jeg håber du kan bruge mit korte men hurtige svar.
Venlig hilsen Mette