homo = tæsk
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hey jeg er en dreng på 14 år jeg er til drenge jeg er helt vild med drenge og kan ikke holde mig fra dem og jeg har lige fået en kæreste, men dem på vores skole acceptere ikke homo seksuelle folk og det vil sige er deres logik går på homo = tæsk uanset hvordan ens personlighed er vi gør ikke et stort show ud af at vi er bøsser ok jeg er meget feminim i det men sådan er jeg og vi kysser også nogle gange men det gør de hetero seksuelle kærestepar da også på skolen, så hvorfor skulle vi ikke også må.jeg mener da at der bør være ligstilling uanset hvilken køn man er til. men vi er bøøsser og vi får tæsk hver dag og har smerter 1 uge efter. er det rimligt at vi skal have tæsk fordi vi er bøsser? og er det mig eller dem der overreager?

Svar:
Hej med dig.
Jeg er glad for, at du søger svar på din tvivl ang. din egen reaktion, da det handler om hvordan vi behandler andre og hvilke normer og værdier vi har som samfund.
Du overreagere ikke, du har faktisk lovgivningen på din side. Det er generelt ulovligt, at begå vold mod andre mennesker, og når det gælder vold, som begås, fordi offeret er homoseksuel, så er der specielt fokus på netop disse voldsepisoder.
Så nej, det er ikke rimeligt, at I skal have tæsk grundet jeres homoseksuelitet, det er derimod ulovligt. Du er derfor i din gode ret til at melde dem til politiet.
Du kan se mere her: www.stophadforbrydelser.dk
Hvis der er behov for det og du ikke har nogle fortrolige i din omgangskreds, kan du kontakte www.lgbt.dk - foreningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner. De kan hjælpe dig, hvis du har behov for at snakke med nogen der kan sætte sig ind i din situation.
Venlig hilsen Lisa.