Hjælp!! tror måske jeg er gravid.. :I

brevkassespørgsmål

Hjælp!! tror måske jeg er gravid.. :I

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 8 år 1 uge siden

Hej.. Jeg er en pige på 17 og jeg havde her for nogle dage siden sex med min kæreste.

Jeg er virkelig bekymret da vi ikke brugte beskyttelse ( Men er dog på Mini piller )

Min menstruation er ikke kommet endnu og den var allerede en smugle forsinket inden vi havde sex, men nu er det snart 2 mdr siden jeg havde min mens.

Jeg har også haft utrolig ondt i maven, om aftenen den første uge efter vi havde sex.. men det er næsten væk nu..

Men jeg har oplevet at jeg drikker meget mere vand end jeg gjorde tidligere og jeg har også en smugle ondt i min skede når jeg skal på toilettet....

Jeg har også oplevet at det gør en smugle ondt hvis jeg begynder at røre dernede... og her i dag var der sådan noget hvidt noget imellem mine kønslæber

Men det kunne jeg vaske væk med vand.. men det gør stadig ondt dernede og jeg har ikke haft min menstruation endnu..

Kan jeg være gravid? .. er virkelig bange! vil helst ikke have børn så tideligt...

Kan det være en sygdom måske??

( altså både Ham og jeg var jumfru første gang, og vi har kneppet mere end 10 gange ) Men er først begynde at få det sådan her nu..

Vil gerne have svar hurtigst muligt...

Mange tak...

Hilsen Mille

Svar:

Kære Mille

Jeg kan forstå på dit brev at du er bekymret for at du måske er gravid. Det lyder som om du har en masse tanker og følelser, som er ret ubehagelige og skræmmende, så jeg er glad for at du har skrevet ind til brevkassen.

Først og fremmest synes jeg du skal vide at der kan være mulighed for at du er gravid. Jeg siger det ikke for at skræmme dig, men fordi du skal forstå at det kan være en mulighed. Du skriver at din menstruation har været væk i snart 2 måneder, og at du har oplevet at have ondt i maven, være mere tørstig, have lidt ondt i skeden (både når du går på toilettet og når du rører dig selv), og at du har oplevet hvid udflåd.

Alt det som du beskriver, kan være tegn på at du er gravid, og det lyder ikke som en sygdom. Det er svært for mig at sige om du er gravid eller ej, så jeg vil klart anbefale dig at tage til lægen. Du kan også starte med at tage en graviditetstest, som du kan købe i næsten alle supermarkeder. Det er bedst hvis du tager den om morgenen, første gang du tisser. Hvis den er positiv, så er det vigtigt at du snakker med dine forældre og din læge. Hvis den er negativ, og din menstruation stadig ikke kommer, så vil jeg anbefale dig at tage til lægen - så kan han/hun lave en mere præcis graviditetstest.

Du skriver at du er på minipiller, og jeg har læst mig til at minipiller kan give forstyrrelser i din menstruationscyklus. Det vil sige at du kan opleve uregelmæssige blødninger (at de ikke kommer, eller at de kommer på forskellige tidspunkter) og pletblødninger. Det kan også være derfor at du ikke har haft menstruation i lang tid. Igen, vil jeg anbefale dig at snakke med din læge om det - og hvad der måske kan være et alternativt valg af prævention, hvis du vil være sikker på at få din menstruation på det samme tidspunkt hver måned.

En anden måde at forklare det du oplever, er det man kalder "falsk graviditet". Nogle gange så kan hjernen overbevise kroppen om at den skal reagere på en bestemt måde. En falsk graviditet kan opstå hvis du tænker meget på at være gravid. Hjernen kan gøre mange skøre ting ved kroppen, og det er en af dem.

Til sidst, så kan der også være en fysiologisk forklaring på hvorfor du ikke får menstruation og har ondt - hvis du er meget tynd og ikke får nok mad & drikke, så "slukker" kroppen på en måde for de funktioner som ikke er lige så vigtige. Det kan f.eks. være menstruationen.

Uanset hvad, så vil jeg igen stærkt anbefale dig at tage til lægen.

Husk, at selv hvis du er gravid, så betyder det ikke at du er tvunget til at få barnet. Det er dog vigtigt at du snart tager til lægen, fordi jo længere tid du venter, jo sværere vil det blive for dig. Der er også grænser for hvor langt inde i graviditeten du må være, for at få en abort. Du skal også vide at en abort kan være meget svær at håndtere, så det er vigtigt at du tænker dig godt om, og snakker med både dine forældre, din læge og din kæreste om hvad du tænker og føler, både før og efter en eventuel abort.

Jeg håber du kan bruge mit svar

Kærlig Hilsen

Signe