Hjælp, tak!:)
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus! Jeg er en dreng på 15 år, som har et spørgsmål!... Det er måske lidt underligt, men har gået og tænkt meget over det. Her kommer mit spørgsmål. Hvis jeg har sex med en pige, med beskyttelse på, kan jeg så godt tage komdomet af, og sprøjte på hende???' Sker dér noget ved det, eller?... Håber i vil hjælpe, tak på forhånd!:)

Svar:
Hej med dig!
Tak for dit spørgsmål. Det er super, at du skriver ind og spørger, når du længe har gået og tænkt over noget. Der er mange på din alder, der har samme tanker om brug af kondom og det at komme, så det er helt normalt, at man synes det er svært at finde ud af, hvad man må og ikke må. Det er i hvertfald rigtig flot af dig, at du tænker over, at sex skal være sikkert.
Når man har sex med en pige, har du helt ret i at det sikreste er at bruge kondom. Kondom beskytter nemlig både mod graviditet og sexsygdomme. Du spørger, om du kan tage kondomet af og så sprøjte ud over pigen i stedet for at komme i kondomet. Det kan man godt, men der er nogle ting man skal huske på, for at det stadig skal være sikkert. For det første skal du kun komme på pigen på et sted, der ikke ligger tæt på skeden. Det kan fx være udover pigens hals, bryster eller det øverste af maven. Det er godt at have noget papir klar til at tørre sæden væk med, da det hurtigt kan rende. Det andet er, at hvis du får noget af sæden på fingrene, så må du ikke røre pigen mellem benene, da der stadig er en lille risiko, for at sæden på fingrene kan gøre pigen gravid.
Til sidst er det vigtigt, at du snakker med pigen om det, før du kommer over hende, så hun ikke bliver overrasket og så hun kan sige nej, hvis hun ikke har lyst til det.
Vh. Mette