Hjælp om min krop
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 og jeg har nogle problemer syntes jeg selv. når jeg er til en fest fx får jeg meget hurtig rejsning vis en pige rør ved mig hvorfor sker der og så er jeg meget bange for om det går ondt når man skal op skeden første gang. Mange tak på forhånd :)

Svar:
Hej dreng på 16 år.
Jeg kan godt forstå du tænker over hvorfor det sker at du får stiv pik og om det gør ondt første gang til skal have sex med en pige. Det er nogle helt naturlige tanker og jeg vil gerne prøve at svare dig.
Drenge og mænd kan faktisk få stiv pik i rigtig mange forskellige situationer og det kan også sagtens være på lidt dumme tidspunkter. Det kan være fordi man oplever eller tænker på noget man synes er frækt og fordi der er en pige som rører ved en. Men man kan også få stiv pik selvom man ikke lige har tænkt på noget frækt. Når man får stiv pik så er det fordi at ens hormoner, blodkar og nervesystem har gang i et kompliceret samarbejde, som man ikke selv kan styre. Det er helt naturligt, men kan selvfølgeligt være rigtig irriterende - men det er også en sundt tegn på at kroppen fungerer normalt.
Det du kan prøve at gøre, hvis du får stiv pik på et tidspunkt, hvor det ikke lige passer så godt, er at tænke på noget, som du bare synes er helt vildt usexet.
Med hensyn til om det gør ondt første gang du skal have sex - så er det ret forskelligt hvordan man oplever det. I det øjeblik du prøver at trænge op i en pige, så er det vigtigt at pigen er våd. Det vil det føles "anderledes" for dig - fordi det er første gang. Det kan måske føles lidt stramt. Men jeg tror ikke det vil gøre ondt på dig. Jeg synes det er en god ide at du lige snakker med pigen først, så du også ved om det er hendes første gang. Pigen kan nemlig også være nervøs for om det gør ondt. Så det er en god ide at prøve sig stille og roligt frem, samtidig med at at i lytter til hinanden - så det bliver en god oplevelse for jer begge, hvor i føler jer godt tilpas.
Ha´en god sommer og held og lykke med det hele.
KH. Bibi