HJÆLP!! 3 spørgsmpl svar meget snart!!!!!!!!!!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
1:jeg er en pige på 12 år snart 13, jeg har en kæreste på 12 år som jeg er vildt glad for, vi har snakket lidt om det med sex, men jeg ved ikke om det er farligt at have sex som 12 årig? er det farligt? og gør det ondt at have sex som 12 årig?? vi har nussed og kyssed, men ikke haft sammenlege? hvis vi er klar begge to burde vi så gøre det?? 2: jeg har virkeligt tit løst til at onanere, jeg bruger nogen gange en form for "massage ting" som vibrere, den tror jeg at jeg for orgasme med? 3: jeg ved ikke om jeg har underlivs betændelse er det farligt og have sex hvis man har det ?? hilsen hende den nysgerrige!!

Svar:
Hej nysgerrige pige, 12 år,
Du opstiller tre spørgsmål, men jeg kan kun læse to... Jeg skal prøve at svare på dem alle tre, men hvis jeg misforstår noget, så må du endelig skrive igen.
1) Efter hvad jeg har kunnet undersøge er der ikke noget kropsligt farligt ved at have sex som 12 årig. Og det er heller ikke til at sige hvor ondt det vil gøre. Det er meget forskelligt fra person til person og jeg er sikker på hvis alder spiller ind, at det har noget at gøre med hvor udviklet din krop er.
Når det er sagt, så synes jeg ikke i burde gøre det. Det handler om to ting, lidt om loven, og meget om følelser. De to ting hænger sammen. Loven har sat den seksuelle lavalder til 15 år, det betyder at man ikke må have sex før man er fyldt 15. Loven er lavet for at beskytte børn mod misbrug, men også mod at gå med til noget de tror de er klar til, som de ikke er. Og her spiller følelserne ind. Man kan sagtens føle at man er klar til sex, men i virkeligheden ikke være det, og det kan gøre rigtigt ondt i sjælen i rigtigt lang tid efter. Derfor synes jeg I skal overveje alvorligt at vente. Hvis I beslutter jer for at ignorere mit råd, så husk kondom.
2) Det lyder meget muligt, kvinder/piger bruger vibratorere af forskellige slags til at onanere med, for nemmere at kunne frembringe orgasme. Men det er her jeg ikke ved hvad du spørger om?
3) Så vidt jeg kan læse mig til er det ikke direkte farligt at have sex, når man har underlivsbetændelse, men det kan gøre helt vildt ondt. Selv i det første stykke tid efter underlivsbetændelsen kan du være øm og hævet dernede. Så vent i alle tilfælde til det er ovre.
Du skriver at du er i tvivl om du har underlivsbetændelse. Jeg synes du skal se at komme til læge og få det tjekket. Hvis det er underlivsbetændelse går det IKKE væk af sig selv, så skal du have behandling.
Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis du har brug for det.
Med Venlig Hilsen
-Sune