Hjælp

brevkassespørgsmål

Hjælp

brevkassespørgsmål af
Mette
17 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej!

jeg er en lille smule bekymret og derfor vil jeg gerne have besvaret nogle spørgsmål:

1. Hvor længe kan sæd egentlig overleve

2. Hvis drengen er kommet og bliver inde i pige, kan sæden trænge i gennem kondomet?

3. Hvor længe går der ca. Før manden begynder at producere presæd

4. Er det okay at starte sex uden kondom og så tage et på?

Mvh.

Svar:

Hej med dig :-)

Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt som muligt.

1) Sædceller kan normalvis overleve i 4-6 dage oppe i kvindens skede. Dog kan en kvinde kun blive gravid 48 timer i sin cyklus, nemlig mens hun har ægløsning. Ægløsningen ligger typisk cirka 14 dage efter menstruationens første dag.

2) Nej, sæden kan ikke trænge igennem kondomet, selvom fyren bliver oppe i pigen efter han er kommet. Kondomet sidder stramt om penis og sæden samler sig efter fyrens udløsning i enden af kondomet. Den eneste risiko for at sæden skulle kunne løbe ud, er hvis der er gået hul i kondomet.

3) Manden kan producere presæd helt fra start af, når han bliver tændt.

4) Det mest sikre er, at man har kondom på fra start af - i hvert fald hvis man dyrker sex. Har man sex uden kondom til at starte med, er der en større risiko for at blive gravid. Giver man sin partner et handjob eller et blowjob, kan man sagtens vente med at putte kondomet på, til man skal "rigtigt" igang. Dog er man da ikke beskyttet mod kønssygdomme.

Jeg håber, det var svar nok på dine spørgsmål :-)

Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål