Herpes i underlivet?

brevkassespørgsmål

Herpes i underlivet?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 12 år 1 uge siden

Kan man godt gå til lægen og få en vaccine i mod herpes i underlivet, uden ens forældre får det at vide? og er det gratis?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, hvis du syntes det er for flovt, at snakke om med dine forældre. For der er rigtig mange der har svært ved, at snakke med forældre om de ting som berører emnet sex.

Jeg vil først starte med kort, at forklare lidt om herpes i underlivet. Herpes er i familie med mange andre sygdomme og sammen bliver de kaldet for HPV virus. Den vaccine du kan få, virker mod en række af de sygdomme, som f.eks. livmoderhalskræft og kondylomer, som er nogle specielle vorter som kommer omkring kønsorganerne.

Selve HPV vaccinen har siden 2009 været gratis for unge i Danmark imellem 12 – 15 år. Så du vil kunne få den gratis, men det kan også ske du allerede har fået den. Det kan du enten spørge dine forældre om eller ringe til din læge for at få at vide.

Men jeg syntes du skulle overveje, at spørge dine forældre om det. For det behøver jo ikke at have noget at gøre med, at du har nogen former for sex nu. Men fordi det er bedst at få vaccinen så tidligt som muligt, for så er der større chance for at den virker ordentligt og den vil jo hjælpe dig resten af dit liv.

Jeg vil slutte af ved, at svare på om dine forældre behøver at få det at vide. Din læge har faktisk ret til at fortælle dine forældre, når i starter med vaccine forløbet og det er der stor chance for sker. Jeg kan godt forstå hvis det virker uretfærdigt, men grunden til det er, at der kan være tale om nogle bivirkninger, som dine forældre skal holde øje med.

Jeg håber du kan bruge svaret

Med venlig hilsen Paw