Herpes

brevkassespørgsmål

Herpes

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 12 år 1 måned siden

Hejsa jeg har fået en kæreste for to uger siden og vi bor på samme skolehjem , vi har dyrket sex uden kondom , og så ligepludselig fik han nogle sår på penis, som vi bare troede var, jah brændmærker efter sex i længere tid, men de blev så pludselig til store åbne sår. så jeg tog ham til lægen hvor vi så fik bekræftet at det var herpes . det er så her jeg bliver forvirret , for jeg har altså ikke herpes der er intet at se eller mærke på mig. så jeg tænker bare , kan herpes i underlivet godt bare komme af sig selv på den måde . for jeg nægter at tro han har været mig utro . ?

Svar:

Hej med dig.

Kan godt forstå du stiller det spørgsmål, da der kan være en del forvirring om hvordan de forskellige kønssygdomme, smitter og opstår.

Jeg vil gerne starte med at berolige dig, da din kæreste sagtens kan have fået herpes fra andre steder end ved utroskab.
Og så syntes jeg virkeligt det er flot af dig, at du handlede på den helt rigtige måde og fik ham til lægen for at blive testet.

Herpes kan ikke opstå af sig selv, men er en meget smitsom virus som man kan være blevet smittet af fra forskellige steder. Sygdommen bliver først og fremmest smittet igennem slimhinderne.
Det vil sige igennem mund, øre, næse, øjne, endetarm, urinrør og via kønsorganet.

Nogle mennesker er blevet smittet fra moren under fødslen. Andre er blevet smittet tidligere i deres liv med børnesår i bl.a. vuggestue eller børnehaven, og børnesår er det samme som herpes. Andre igen kan være blevet smittet under samleje, oralt samleje, analt samleje, eller bare en lille ting som at kysse en der har herpes.

Til fælles er at når man er blevet smittet én gang, vil sygdommen være i kroppen hele livet, og den behøver ikke at være synlig eller kunne mærkes for at kunne smitte til en anden.

Så en grund til han måske først har fået et udbrud nu, kan være at det har ligget i en af jeres kroppe og først vist sig ved, at gå i udbrud på din kæreste et stykke tid efter i havde sex den første gang. Du kan læse lidt om herpes ved at trykke her http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=22154

Hvis der er flere ting ved sygdommen du er usikker på, kan du også altid ringe til jeres læge og få svar på dine spørgsmål der.

Håber du kan bruge svaret til noget

med venlig hilsen Paw