Hej med dig mor
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej cyberhus <3 jeg har en kærste på 28. Vi har været sammen i en uge. Han er min tidligere skolelære. Da jeg gik ud af skolen var vi tit sammen som venner vi gik ture og drak en kop te. Men nu er vi kærster. Min mor og far har givet mig lov til at "flytte" (at være ved ham næsten hele tiden hvis jeg laver mine lektier) vi har sex et par gange om dagen og går næsten nøgne rundt hele tiden. Vi har sex på mange måder. Og giver hinanden blowjob og handjob. Jeg elsker ham meget højt. Men jeg har nu et bar spørgsmål. Jeg har brug for nogle spørgsmål til hvordan jeg kan holde forholdet ved lige og hvordan jeg kan bevare alle mine venner? Knus Simone<3

Svar:
Hej Simone,
Tak for din mail. Jeg vil prøve at svare dig så godt jeg kan, men det kan godt blive langt og det er ikke sikkert du bryder dig om mit svar.
Jeg kan godt forstå du synes det er dejligt at have fundet en kæreste du er glad for. Det er skønt at være forelsket og det kan være svært at styre hvem man forelsker sig i. Jeg kan også godt forstå at du gerne vil holde forholdet til den du godt kan lide ved lige, det er helt naturligt.
Men - for der er et men. Jeg synes ikke det er dejligt at høre at den du er forelsket i er så meget ældre end dig. I forhold til loven er det lidt en gråzone. Du er fyldt 16 og dermed er du over den seksuelle lavalder, hvilket betyder at du må have sex med hvem du vil (sålænge de også er over 15 år). Dog er det sådan at en voksen ikke må udnytte sin position som voksen til at have sex med en der er under 18. Det er svært at sige hvordan og hvornår den lov gælder, men jeg må sige at jeg ikke synes det er en god idé at en på 16 og en på 28 er kærester og jeg har svært ved at skulle fortælle dig hvordan du holder forholdet ved lige. Simpelthen fordi jeg ikke ved det.
Når du er 16 og han er 28 er I vidt forskellige steder i livet. Han er færdiguddannet lærer og du skal først til at begynde på en (ungdoms)uddannelse. Han er voksen, du er stadig teenager. Han er ved at nå den alder hvor mange får børn, mens du selv kun lige er færdig med at være et barn. Jeg har svært ved at se hvordan et forhold med så stor aldersforskel skal kunne overleve, og jeg synes faktisk det ville være bedre hvis du en dag kunne finde en der var tættere på din egen alder at være kærester med.
Jeg ved godt at man som 16-årig tit synes at fyrene på ens egen alder er meget barnlige, men det vil ændre sig i løbet af relativt kort tid, og under alle omstændigheder synes jeg ikke det er en god idé for en 16-årig at være kærester med en voksen mand.
Med hensyn til hvordan du kan bevare dine venner, så ved jeg ikke helt om jeg forstår spørgsmålet. Er dine venner på vej væk fra dig på grund af din kæreste, eller er det bare noget der er ved at ske helt af sig selv?
Hvis det er det sidste, altså at I bare lige så stille glider fra hinanden, så kan jeg fortælle dig at det er helt almindeligt. Det er de færreste der bliver ved med at være venner med ret mange af dem de var venner med som børn/teenagere. I din alder udvikler man sig utrolig hurtigt og man skal træffe en hel masse valg i forhold til hvem man gerne vil være som person, hvilken uddannelse man vil tage og en masse andet. Derfor glider man let fra hinanden. Det kan føles hårdt og svært, men man møder nye venner og så glemmer man lige så stille at savne de gamle.
Hvis dine venner er på vej væk på grund af din kæreste, så vil jeg råde dig til at bruge mere tid med dine venner og mindre tid med din kæreste. Det lyder som om du er rigtig meget sammen med din kæreste, så måske har dine venner brug for at du også bruger noget tid sammen med dem.
Jeg håber du kan bruge mit svar, også selvom du nok ikke synes så godt om det. Du er altid velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsener,
Henriette.