hej

brevkassespørgsmål

hej

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej, jeg er en pige på 16 år, og her kommer mit spørgsmål. for en uges tid siden havde jeg samleje med min kæreste, han kom ikke oppe i mig, for inden han skulle til det, tog han den ud af mig, og gjorde det med hånden, men vi troede at han måske havde ramt mig lidt, så derfor købte vi dagen efter en fortrydelses pille, men det der undre mig er at jeg er gået 10 dage over min menstruation, men jeg ved ikke hvad det kan være, eller om det bare er uregelmæssig menstruation.... hilsen pigen.

Svar:

Hej Pigen.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvorfor du er gået 10 dage over din menstruation. Men jeg tænker at det kan være fordi du måske er bange for, at du er gravid og nu bare venter rigtig meget på at den kommer. Når du er stresset eller bare rigtig gerne vil have at din menstruation kommer, så kan det godt medvirke til at den udsættes.

Hvis du har taget din fortrydelsespille inden for 72 timer efter du havde samleje og du ikke har kastet den op eller lignende, så tror jeg ikke at du er gravid.

Jeg synes du skal vente en uges tid til og se om ikke din menstruation kommer. Hvis den ikke kommer og du stadig er nervøs for om du er gravid, så kan du prøve at købe en graviditetstest og se hvad den siger. Den kan købes i Matas, på apoteket og i de fleste supermarkeder.

Det er vigtigt at du altid husker at bruge kondom. Selvom din kæreste ikke kommer oppe i dig, så kommer der alligevel en lille smule sæd eller presæd ud og det kan du altså også blive gravid af. Det er også en rigtig god idé, altid at bruge kondom, fordi det er det eneste der beskytter mod kønssygdomme.

Jeg håber du kan bruge mine råd :)

Vinterhilsner Mie