Hej

brevkassespørgsmål

Hej

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Kan man blive gravid af at sæd løber fra røven (altså manden er kommet udover den) og det så løber ned mellem benene og frem mod skeden, hvor det efterfølgende bliver tørret/vasket væk?

Jeg havde ægløsning da det skete, men det er nu længe siden og for sent at tage en fortrydelsespille..

Svar:

Hej med dig

Nej, jeg vil ikke mene at du har nogen risiko for at være blevet gravid.

For at du kan blive gravid skal sædcellerne op i skeden, og helt op til din æggeleder. Det er også grunden til at sæden "skydes" ud ved udløsningen. Der skal god fart på for at give sædcellerne en god chance for at nå ægget.
 Godt nok kan sædceller bevæge sig, men ikke i en grad der gør at de selv kan "vandre" gennem dine kønslæber og op gennem din skede...de ca. 15 cm op til æggelederen, hvor ægget bliver befrugtet.

Jeg tænker derfor du være helt rolig.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål