Har jeg givet min kæreste svamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyperhus
jeg har en rigtig dejlig kæreste som er to år ældre end mig, vi har været kærester i snart tre år.
For to dage siden, efter vi havde haft sex, fortalte min kæreste mig at hans diller kløede, og efter noget tid gil han ud på toilettet for at se om der var noget galt.
I mellemtiden lagde jeg mærke til at min mis også kløede.
vi udelukkende hurtigt at det var nogle kønssygedomme, da vi kun har haft sex med hinanden.
men nu kommer mit egentlige spørgsmål:
min mis er lettere hævet, og jeg vil ikke kalde det udflåd, men nærmest noget Hvidt fnuller der lugter grimt, og så klør det ligr i skedeåbningen.
min kæreste har også kløe, lugt og det der hvide "fnuller" fra hans diller.
jeg har prøvet at se på nettet om jeg kunne finde ud af hvad der lige sker, og udfra det jeg kom frem til er det noget der hedder bakteriel viganose eller så noget, men dét skulle meget sjældent bliver overført til manden, så hvad skal vi gøre?
og er det overhovedet det?
eller har jeg givet min kæreste svamp?
min kæreste har sagt at hvis hans tilstand ikke er ændret i løbet af nogle dag, vil han tage til lægen.
men det er bare også super pinligt for os begge to :(

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå i ikke synes det er en særlig sjov situation at stå i, det er aldrig nemt sådan noget med intime ting og lægen. Jeg er dog ret sikker på, ud fra hvad du fortæller, at du har svamp.
Det er meget naturligt for piger at få, det kan komme når som helst og det klør og svier. På apoteket kan man få noget der hedder Canesten, det er en creme man smøre på der hvor svampen er, som så hjælper og fjerner svampen. Jeg vil dog råde dig til at ringe til lægen alligevel for lige at få kikket på det. Jeg forstår det kan være grænseoverskridende hvis du ikke har fået sådan en undersøgelse før, men det er meget normalt. Jeg synes din kæreste skal gøre det samme, så får i begge den rigtige behandling. Din kæreste kan godt have fået det fra dig. Grunden til, at vi kvinder får det er fordi ph værdien i skeden kan lave nogle små udsving og det kan eksempelvis forekomme efter sex. Så du kan godt have overført svamp til din kæreste. han kan til gængæld ikke overføre til dig. Så mit bedtse råd til jer to unge mennesker der lyder til at have et godt stabilt forhold. Gå ned og snak med lægen eller apoteket.
Håber du kan bruge mit svar til noget.
Vh Line