Har ikke lyst til min kæreste
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Har over en længere periode slet ikke haft lyst til min kæreste, altså sexuelt. Og det går både mig og min kæreste ked at det. Han tror det fordi jeg ikke vil ham mere, eller ikke er tiltrukket af ham. Og gør også mig rigtig ked at det, for det jo ikke fordi jeg ikke vil, men har bare ikke lysten. Vi bor lang fra hinanden og kan kun ses i weekenderne, men hver gang jeg skal op til ham har jeg ikke lyst til at tage der op pga af det. Ved nemlig han forventer noget, at vi endelig skal være sammen. Og jeg bliver bange og mister lysten mere og mere. Han er meget åben om at snakke om sex og taler hele tiden om hvor meget han bare gerne vil være sammen med mig, osv. Og det jo selvfølgelig for han viser at han er glad for mig, men alligevel bliver jeg bare mere bange for jeg ikke har lyst, når det kommer til stykket. For kan ikke lide at gøre ham ked at det Gør mig så ked at det, og vil bare gerne kunne være sammen med ham, uden at det skal være sådan, for er rigtig glad for ham. Venlig hilsen

Svar:
Kære dig
Det er helt normalt at man i perioder har mere eller mindre lyst til sex. Sådan er det for de fleste kvinder, og det hænger særligt sammen med vores cyklus (mængden af hormoner i kroppen). Når det så er sagt, så kan det have en negativ effekt på din sexlyst at du føler dig presset til at have lyst, når du ikke har det. Og et giver bare så god mening at du føler dig presset, nu når I bor langt fra hinanden og kun ser hinanden sjældent. Men det er også et unødvendigt pres, for det lyder til at din kæreste, selvom han er åben omkring sex, er ret glad for dig - og hvis han er glad for dig, så vil han jo ikke presse dig til noget som du ikke har lyst til. Derfor tænker jeg at du kan overveje at snakke med ham om hvordan du har det. Fortæl ham det som det er - at du ikke har så meget lyst til sex lige nu (men stadig har lyst til ham som kæreste), og at du gerne vil have at I prøver ikke at have så meget fokus på det i en periode. Snak om hvad I kan lave istedet for - måske skal I bruge mere tid på at kæle for hinanden, undersøge hinandens kroppe (uden sex) eller bare hygge med en god film. Det kan også være at I skal tage ud og lave noget (biografen, middag eller lign.) så I ikke tænker på sex, men har fokus på en aktivitet som I laver sammen.
Snak om hvad I forventer af jeres forhold og de weekender hvor I ses. Snak om hvad der er vigtigt i forholdet. Lige nu har du nogle forestillinger om hvad der er vigtigt for ham (at han forventer at I skal have sex), men jeg er sikker på at hvis han er glad for dig, så vil han hellere have at du er glad, end at du skal føle dig presset til at dyrke sex med ham.
Det kan også være I skal lave en aftale om at det i den næste periode kun er dig der skal tilfredsstilles seksuelt. Så du kun skal nyde og ikke yde (og være bange for at du ikke yder nok).
Som sagt, så er det normalt at ens sexlyst kommer og går i perioder, særligt når man har været sammen længe, og din frygt for ikke at være "en god nok kæreste" kan nemt komme til at gøre den manglende sexlyst værre. Så prøv at slappe af i det, snak med ham om det og prøv at finde måder at være sammen med ham uden at tænke på sex (eller hvad han forventer), så kan det være at sexlysten dukker op igen når du mindst venter det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe