Har hørt
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej cyberhus tak for alt :D min klasse og jeg vi kom til at snakke om man må have sex vis begge havde lyst til det. Vis den ene er 12 og den anden er 11 må de så godt have sex sammen vis de begge har lyst? mvh tim n :D

Svar:
Hej Tim
Super fedt at du skriver til Cyberhus og her er svaret til dig og din klasse.
Nej, de må ikke have sex sammen. Heller ikke selvom de er 12 år og 11 år, og heller ikke selvom de begge har lyst.
Loven siger at begge personer skal være 15 år eller ældre for at man må have sex sammen, og her er 3 gode grunde til hvorfor:
1. Det kan være lidt svært med sex nogle gange, så det gælder om at man er helt klar og parat til det, altså at ens krop fysisk kan klare at man har sex. Og det er kroppen klar til når man bliver 15 år.
2. Desuden er der også rigtigt mange følelser med når man har sex sammen, så man skal være gammel nok til at kunne styre disse følelser. Ellers kan man ende med at blive ked af det.
3. Loven er også lavet for at beskytte unge under 15 år imod at blive seksuelt udnyttet af nogle som er ældre end dem selv.
Derfor skal begge være 15 år eller ældre, hvis de vil have sex sammen.
Der fik I svar på det, så jeg håber I vil tage godt imod det i jeres klasse.
Mvh
Casper